Joenetje

Tell us about yourself.
Post Reply
Joenetje

Joenetje

Post by Joenetje »

Hallo.
Jeroen van westvlaanderen hier
Ik ben nieuw in aquaponics.
Ik zou willen beginnen met een IBC container ingegraven met forel.
Dit is het plan,maar daarop een aantal vragen.

-hoe ver moet je die ingraven? Om de warmte/koude buiten te houden?

- hoe voorkom je dat de argex of lavastenen kapotvriezen ?

- moet je een overloop voorzien en hoe word dit gedaan?
Met het weer in belgie kan het nog al wat bijvullen ? Of valt dit mee ?

Bij deze dit zijn mijn eerste vraagjes...

Mvg

Frederik_D_J

Re: Joenetje

Post by Frederik_D_J »

Hey Jeroen

Ik ben dit jaar (in de lente) begonnen met een identieke opstelling. Ik heb de vistank zo diep mogelijk ingegeraven zodat het water bijna volledig onder het grondniveau zit (leek me het beste om de temperatuur zo constant mogelijk te houden).

Ik heb geen echte overloop voorzien maar heb het nog niet nodig gehad.

Veel succes ermee!

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Hey Jeroen, en welkom op het forum!

Zoals Frederik zegt, graa je deze idd best zo diep mogelijk in. Praktisch hou je natuurlijk graag 5 à 10 cm boven de grond om te voorkomen dat er vuil in de tank valt.
Je kan dat randje dan ook afwerken met hout of een steentje als je wil.
denk er ook aan dat de aarde da tank zal willen indrukken! Je moet dus rond de kooi zeker iets voorzien om dat te voorkomen. Ik werkte al met hout (dat dan wel gaat rotten), overschot van roofing en de laatste tijd wikkel ik de kooi in huishoudfolie. Werkt perfect :-). Voor je de zijkanten bijvult met aarde, de tank met water vullen.

De laatste winters waren niet zo streng. je krijgt aan de randen van het groeibed wel wat ijs, maar veel is dat niet. Omdat de tank in de grond zit, blijft het water boven het vriespunt en door de constante circulatie lukt dat wel. Mocht het nu echt erg streng gaan vriezen, zet je best een verwarmer in je vistank (vorstvrij houden) en laat je groeibed leeglopen. De pomp kan dan in de tank zelf circuleren. Bij die temperaturen voed je de vis toch niet meer, dus is er ook weinig vuil.

Ik ben ook akkoord met Frederik wat de overloop betreft: als het echt ang en veel regent, kan de tank wel eens vol water komen te staan. Dan loopt-ie gewoon over. Het is dus niet slecht om een paar cm onder de rand een tankdoorvoer en afloopje te steken, maar het moet dus niet. In mijn bovengrondse systemen zit die overloop er wel.

Veel succes!
Valentijn

ps. Dit topic staat onder "Wie is Wie", waar het de bedoeling is jezelf voor te stellen als je dat wil. Je "blog" over je systeem zet je beter bij "aquaponics systemen", zo blijft het forum wat geordend.

Joenetje

Post by Joenetje »

Ok dankje voor de uitleg. je mag het van mij verzetten naar de systemen hoor of moet ik een nieuw topic aanmaken ?
Want ik zit nog met een paar ideeen/vragen

Post Reply