tijdcyclus eb en vloed

Answers for your aquaponics related problems
dennis

tijdcyclus eb en vloed

Post by dennis » 02 May 2015, 08:33

hallo,

ik ben door "gezonde" interesse begonnen met een aquaponicsysteem te bouwen met een ibc-container.
ik heb ook een bell sifon gemaakt om een eb-en-vloedsysteem te hebben. Nu echter stel ik mij de vraag of het belang heeft op welke tijdsinterval dit dient te gebeuren? op dit moment duurt mijn cyclus ongeveer 30min.

mvg

Dennis

Vasch
Site Admin

Re: tijdcyclus eb en vloed

Post by Vasch » 09 May 2015, 23:38

Hey Dennis,

een vraag die veel gesteld wordt, en waar sommigen bij hoog en bij laag beweren dat de timing van belang is.
Ikzelf hecht daar weinig belang aan. Ik heb systelen (gehad) die om de 5min sifoneerden (is dat een bestaand woord?), en andere om de 20min.
Naar plantengroei maakt dat niet zoveel uit.
Als je het over een langere periode bekijkt, neem een uur, hebben je planten een dik half uur water gehad en een klein halfuur lucht. Als je sifon om de 10 min aanslaat, komt dat op hetzelfde neer.
Het zou kunnen dat bij trager werkende sifons, de 'droge tijd' inderdaad echt droger is, maar ik zie in de 5 jaar dat ik AP systemen heb, echt geen verschil.
Dat gezegd zijnde.... 30 min is wel lang: vormt je waterslot goed? ('slaat de sifon snel aan')? zoniet, kan je de watertoevoer iets verhogen.
Het zou ook kunnen dat je groeibed heeeel traag leegtrekt, dan geef je wellicht iets teveel water in verhouding met je sifon diameter. Meestal verbreekt de sifon dan ook slechter en staat lang wat te slurpen voor hij echt verbreekt.

Benieuwd naar foto's van je systeem!

groet,
Valentijn

Aatjebanaantje

Post by Aatjebanaantje » 10 May 2015, 08:04

Het belangrijkste is dat je vistank ongeveer ieder uur volledig ververst wordt. Het media in de groeibedden behoudt sowieso steeds een laagje water zodat de plantenwortels niet volledig opdrogen.
Mijn cyclus duurt ongeveer 20 minuten, 18 minuten vullen en 2 minuten leeglopen.

dennis

Post by dennis » 15 May 2015, 08:17

Bedankt voor de reacties, ik heb de tijd kunnen afstellen op 15min vullen en ledigen

Nico1972

Post by Nico1972 » 19 Apr 2016, 11:40

Dit draadje is alweer een jaar oud, maar ik heb een relevante vraag die iemand wellicht kan beantwoorden. Als starter heb ik na een mislukte poging het voor elkaar gekregen om een werkende Bell Siphon te maken. Nu is de cylcus wel erg kort, ongeveer 7 minuten vullen en dan ongeveer 1 minuut leeglopen. Hoe kan ik deze cyclus langer krijgen? MIjn watertoevoer is tweeledig, een leiding gaat vanaf de pomp (400l/PU) naar het groeibed, en de andere leiding via een t-stuk en een kraan direct terug in de vissenbak, voor extra circulatie, en om de toevoer te kunnen regelen. Op dit moment staat de kraan op de helft zodat de stroom zeg maar gehalveerd is. Ik heb de standpijp al circa 4 cm hoger gemaakt, maar dan doet start de Siphon het niet meer. Wat kan ik doen om de doorlooptijd te verlengen?

ArAgnor

Post by ArAgnor » 19 Apr 2016, 22:40

Raman aan het groeibedden dichtdraaien?

ArAgnor

Post by ArAgnor » 19 Apr 2016, 22:40

Kraan dus

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 19 Apr 2016, 23:21

Ik denk dat je beter de standpipe of de afvoerbuis er onder van diameter verkleint: zo slaat de sifin beter aan en loopt ie trager leeg. Welke diameter heeft je standpipe en welk debiet geeft je pomp?
Maar 8 minuten is geen probleem hoor. Hoe groot is je groeibed?

Nico1972

Post by Nico1972 » 21 Apr 2016, 16:51

20160418_191025.jpg
20160418_190045.jpg
20160418_190309.jpg
20160421_130043.jpg
De diameter van mijn standpipe is 32mm en die van de afvoerbuis is 27mm. Het is een klein DIY binnenshuis systeem in de huiskamer dus is het storten te hinderlijk qua geluid. (Mijn vrouw wordt erg gek van, ik moest het echt afzetten...)
Als de toevoer op 100% staat dan loopt het systeem om de 5 minuten leeg. Mijn pompdebiet is 400l/u.
Het verbreken van de Siphon lukt nu alleen als ik de eerste keer met mijn hand even de afvoer dichthoud en dan loslaat. Na een uur of twee stopt het proces en loop het water continu door. Ik denk er aan om nog een bocht naar beneden erin te maken zodat er water in blijft staan, wat denken jullie?

Ik zal wat foto's bijvoegen, het is gebaseerd op een Ikea opbergsysteem. Alvast bedankt voor jullie tips!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 26 Apr 2016, 23:58

Hai Nico,

de fout is zeer duidelijk: bij een debiet van 400l/u is een standpipe van 32 véél te groot! De pomp kan niet genoeg water leveren voor het aanslaan van de bell.
De ideale diameter op 400l/u is 20mm, maar 25 zou ook nog moeten lukken.
Dat is ook de reden waarom alles te snel leeg loopt.
32 gebruik je best vanaf 2000l/u.
Probeer maar eens de standpipe te versmallen (best volledig maar als experiment kan het ook enkel bovenaan en/of onderaan).
De afvoerbuisjes onderaan moeten in dezelfde diameter om het waterslot goed te vormen, dus bij voorkeur 20 of max 25.
Ikea... goed idee :D

Post Reply