Biodiesel

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
Joris

Biodiesel

Post by Joris »

Biodiesel uit algen, was dat niet verschrikkelijk veel werk? Kan je wat uitleg geven over het proces?

Ik maak mijn biodiesel gewoon uit frituurolie.
Schitterend smeer en schoonmaakproduct trouwens, voorlopig de enige manier die ik kan vinden om uitgeharde PUR terug zacht en verwijderbaar te maken.
Nadeel is dat andere kunststoffen evengoed kunnen smelten!
Jaak

Re: Biodiesel

Post by Jaak »

Joris,

de opzet is de volgende : samen met meststoffen bevatten water werden algen in een glazen buizensysteem( 63 mm diameter ) continue rondgepompt gecombineerd met inblazen van omgevingslucht, de algen namen de CO2 op en stootten O2 uit die aan het eind weer verwijderd werd uit de oplossing ( niet bevorderlijk voor de algengroei ).

de algen werden in een flilter/centrifuge uit de oplossing gehaald, de droge stof werd in een wormpers ontdaan van de oliefractie en de reststof ging naar een boer als hoog eiwitrijk krachtvoer.

de oliefractie werd in een traditionele verestering omgezet naar biodiesel of als dusdanig in een WKK op plantaardige olie gebruikt voor de stroomproductie en de uitlaat hiervan werd door de algenoplossing gevoerd ( recuperatie van de geproduceerde CO2 )

Het gaat natuurlijk ook vanuit frituurolie, alleen is dat nu gecatologeerd onder Klein Gevaarlijk Afval, moet je eigenlijk een vergunning van afvalophaler en afvalverwerker voor hebben om te mogen omzetten naar biodiesel en om dit te mogen gebruiken als brandstof ( hoeft niet voor plantaardige olie in eerste gebruik, is dan geen afval maar een grondstof )

Het algenverhaal is een vrijwel gesloten systeem dat ook perfect kan gecombineerd worden met aquaponics door de algen na drogen om te zetten naar pellets voor bvb omega-baars of andere herbivoren ( idealiter zelfs herbivoren als het eiwitgehalte hoog genoeg is ??? )

een constant onderzoek van mogelijkheden is aan de orde.
Joris

Post by Joris »

Ik dacht dat brandstof maken op kleine schaal en voor eigen gebruik uitgesloten was voor taxen en dat soort dingen?

Is het niet vrij energie-intensief om al dat algenwater rond te pompen en er lucht/CO2 door te blazen/centrifugeren? Ik kan me hier op kleine schaal moeilijk winsten bij voorstellen.
Welk % olie kan je verwachten uit algen?
Jaak

Post by Jaak »

op elke brandstof betaal je altijd accijnzen, zelfs op water als je dit aan het branden zou krijgen.

Er zijn algen die tot 2000€/kilo droge stof gaan. Ik zou als apotheker ook voor farmakwaliteit gaan, vraag maar eens aan moeder de vrouw hoeveel een algenmasker in de parfumerie gaat, je gaat van je sokken gaan zo veel geld vragen ze daarvoor.

Braunii gaat van 25 tot 40% algen.
Post Reply