Water venturi

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
Vasch
Site Admin

Water venturi

Post by Vasch »

Na de 'air lift' experimenten eerder dit jaar, ben ik wat verder gaan kijken om zonder luchtpomp en met een minimum aan energieverlies lucht in te blazen.
Omdat ik in mijn forellentank en nieuwe systemen altijd een iets zwaardere pomp steek (2500l/u voor 1000 l systeem) om stroming te voorzien, ben ik hiermee aan de slag gegaan.
Ik voorzie steeds 2 uitlaten aan de pomp:
- regelbare uitlaat naar groeibedden
- stromingsuitlaat.
Die laatste kan je boven water zetten, en dan krijg je wat extra zuurstof, maar veel is dit niet (grote bellen, weinig diepgang).

Vanuit mijn kennis van de venturi-systemen heb ik eerst wat rondgesurft. Ik verwonder me over hoe weinig van deze systemen er te verkrijgen zijn.
Daarna ben ik beginnen tekenen.
venturi2.jpg
venturi2_5.png
Ik heb de eerste venturi op mijn draaibankje gemaakt en na een aantal aanpassingen was dit het resultaat:
DSC_3400.JPG
DSC_3401.JPG
De venturi injecteert echt een zeer grote hoeveelheid lucht in het water. Ik plaatste er nog een stukje buis na om de luchtbellen te 'breken' en heb nu een zeer fijne stroom belletjes, te vergelijken met een 10W luchtpomp.
Als je dieper gaat, verminderd de luchtaanzuiging iets, maar niet veel.
De venturi draait nu al een maand op test in het demo-systeem en de vis blijft mooi op de bodem.
Experiment geslaagd wat mij betreft, dus heb ik meteen de venturi wat verbeterd op tekening en er enkele laten 3-D printen.
De aansluiting is een persstukje met binnendiameter 20mm (perfect voor 20mm buis) en buitendiameter 25 (past in bochtstuk 25mm).
Ze zijn bij mij te verkrijgen aan 27,95€ (incl btw).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Paul1

Re: Water venturi

Post by Paul1 »

Vasch wrote: Vanuit mijn kennis van de venturi-systemen heb ik eerst wat rondgesurft. Ik verwonder me over hoe weinig van deze systemen er te verkrijgen zijn.
Venturi's worden inderdaad weinig toegepast om zuurstof in te brengen.
Ik denk dat de voornaamste reden is dat een venturi het waterdebiet veel te fel afremt, waardoor te veel Watt energie nodig is per m³ waterverplaatsing. ;)

Groeten,
Paul

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Uiteraard verbruiken ze een beetje energie, hoewel dat zeer weinig is. In feite heb je niet méér energieverbruik.
De doorstroomopening is slechts een klein beetje kleiner dan de instroombuis, maar in de venturi wordt een vacuum gecreëerd omdat dezelfde hoeveelheid water door een grotere diameter gaat stromen. Het is dit vacuum dat de lucht aanzuigt.
De pomp zal niet meer verbruiken met gebruik van de venturi, maar je verliest wel een beetje uitstroomsnelheid dat 'ingeruild' wordt voor de inbreng van lucht.
Als je dus een pomp hebt die net genoeg debiet levert, zal een venturi geen optie zijn. Heb je een pomp met overcapaciteit, net om stroming te voorzien, dan is dit echt een goede optie.
In ieder geval is dit véél energie-efficiënter dan een luchtpomp en al zeker dan een luchtpomp met waterlift.
V

Weirder

Post by Weirder »

Is dit ook onder een Bell Syphon te hangen, bijvoorbeeld in plaats van een elleboog? Na alles wat ik gelezen heb lijkt het me dat de Bell Sifon hier ook een positief effect van ondervind doordat er wat extra onderdruk wordt gegenereerd. Of wordt dit drukverschil door de luchttoevoer weer teniet gedaan?

Een bijkomend voordeel is dat als je je pomp in je EF juist gedimensioneerd hebt, je dus (nog) minder energie verbruikt in het geheel.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

mmmm... het valt te proberen, hoewel de venturi dan wel moet aangepast worden. Onder de bell-siphon moet je voldoende doorgang hebben om de stroom hoog te houden (en om zo het zuigend effect te behouden).
Ik vraag me ook af of je winst maakt (meer inbreng lucht): normaal stroomt je bell boven het wateroppervlak uit en dat genereert al een behoorlijke stroming en luchttoevoer.
Maar met een aangepaste venturi moet het zeker lukken om hiermee wat extra luchtbelletjes in het water te krijgen.

Weirder

Post by Weirder »

Disclaimer - zonder enige kennis van zaken zeg ik dit nu, puur op gevoel dus... Als ik een verkeerde aanname maak, laat me gerust weten :D

Affnan brengt de elleboog juist aan om een kleine restrictie te maken - vandaar mijn gedachte. Zie deze link, eerste plaatje, commentaar linksonder: http://www.affnanaquaponics.com/2010/02 ... _9459.html
Aangezien de venturi een vacuum trekt, en dit vaccuum weer gedeeltelijk(?) wordt weggenomen door de luchttoevoer, lijkt me er nog enige extra druk te zijn voor het effect dat Affnan beoogt.

Ik ben me nog aan het verdiepen in alles en een van de puntjes waar ik een beetje mee zit is geluid - het systeempje komt redelijk dicht op de buren en wil ze zo minimaal storen. Uitloop onder het waterniveau is dan beter, maar dan moet ik wel lucht inbrengen. Dan is wel de vraag of ik afdoende druk opbouw om de sifon goed te laten werken. Waarschijnlijk zit er een 'sweet spot' tussen hoogte bed en tankniveau en zal er een luchtgaatje aangebracht moeten worden om de lucht eruit te kunnen drukken bij de Bell sifon start... Hmmm, de Venturi?

Mijn brein puzzelt graag. Nog geen systeem gebouwd - maar al zoekende naar verbeteringen :lol:

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Het is zeker waar dat er een kleine weerstand nodig is onder de bell. De enige reden is om deze goed te doen 'aanslaan': door de weerstand krijg je bij de start van het draineren een beetje waterophoping dat als het ware een 'stop' vormt die de lucht uit de bell zuigt.
Op https://www.youtube.com/watch?v=lyrvcCqv5V0 zie je dat 'waterslot' (zonder de bocht).
Eens de siphon aanslaat, is de bocht niet meer nodig en dan is elke weerstand wat overbodig. Het is zelfs zo dat sommigen beweren achter de bocht nog een soort siphonnetje te maken, maar dat werkt enkel nadelig: de drain vertraagt en de lucht kan niet uit de bell als het water aan't stijgen is, zodat je bell gaat zweven in het water. hetzelfde gebeurt als je de uitgang van de sifon in het water hangt: deze werkt dan niet meer of toch veel slechter.

In die zin kan een venturi ipv een bocht dus wel werken. ik probeer het vanavond eens want heb een siphon met 20mm uitgang op een kleinere bak. 'k zal het eens filmen.

Trouwens, in de bell-siphons die we bouwen (http://www.aquaponicsshop.eu/product/bell-siphon/) - en die feilloos werkt :mrgreen: - is er geen verbreding bovenaan de stand pipe. Dat is helemaal niet nodig en de fout wordt veel gemaakt om deze te groot te maken.

Weirder

Post by Weirder »

Top :D Ben zeer benieuwd!

"Trouwens, in de bell-siphons die we bouwen (http://www.aquaponicsshop.eu/product/bell-siphon/) - en die feilloos werkt :mrgreen: - is er geen verbreding bovenaan de stand pipe. Dat is helemaal niet nodig en de fout wordt veel gemaakt om deze te groot te maken."

Dat dacht ik ook - het lijkt me dat deze ontstaan is om dezelfde reden dat de restrictie onderin aangeraden wordt. Dubbelop dus. Iets lager lijkt me dan beter omdat er meer stroomsnelheid & turbulentie is en een hogere kans is dat je door verstoren van de waterstroom een waterophoping, en dus onderdruk in je bell krijgt en je sifon aanslaat. Ook weer niet te laag plaatsen omdat je dan een te grote luchtkolom op onderdruk probeert te zetten = minder druk = moeilijker aanslaan. Zoals je proefondervindelijk weet - waarschijnlijk op deze afstanden niet zo'n probleem. Mogelijk met anders dimensioneren van je Bell wel weer interessant

Cees de Snoo

Post by Cees de Snoo »

In Koi vijvers worden veelvuldig venture,s gebruikt,je koopt ze al voor 15 eu,en deze werken tot 2 meter diep

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Klopt Cees, maar die zijn voor aansluiting op pompen met groot debiet en niet voor de klassieke 1500 tot 3500 l/u pompen gebruikt in aquaponics.

Post Reply