Vertikaal tuinieren

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
Bram

Vertikaal tuinieren

Post by Bram »

Kwam op byap en youtube dit systeem voor vertical growing tegen.

http://www.youtube.com/watch?v=81GPqH74E94

Ze verkopen dit systeem, maar de prijs is niet echt budgetvriendelijk.

Volgens mij is dit vrij makkelijk zelf te maken. Vierkante regenpijpen en een japanse filtermat als groei medium en we zijn vertrokken. Als mijn geodome ooit afgeraakt ga ik dit proberen te construeren.

Paul1

Re: Vertikaal tuinieren

Post by Paul1 »

Bram wrote:Kwam op byap en youtube dit systeem voor vertical growing tegen.

http://www.youtube.com/watch?v=81GPqH74E94

Ze verkopen dit systeem, maar de prijs is niet echt budgetvriendelijk.

Volgens mij is dit vrij makkelijk zelf te maken. Vierkante regenpijpen en een japanse filtermat als groei medium en we zijn vertrokken. Als mijn geodome ooit afgeraakt ga ik dit proberen te construeren.
Hoi Bram,

Ik denk toch dat de zon hier niet intens genoeg schijnt om onderaan in het systeem nog iets van kwaliteit te kunnen telen. In leven houden zal misschien wel lukken.
Ik denk dat het meer iets is voor wat zonnigere regio's.

Groeten,
Paul

Bram

Post by Bram »

Hmm goeie opmerking Paul. Zal maar klein beginnen als test dan.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Ik heb die systemen ook al zitten bekijken maar vind ze nogal ingewikkeld.
Persoonlijk hou ik meer van de strawberry tower (zoek maar eens op): een eenvoudige buis, eenvoudig te bouwen. Wat het licht betreft heeft Paul misschien gelijk. Toch denk ik dat dit voor een buitensysteem zeker goed kan zijn!

pietdepauw

Post by pietdepauw »

Ik maak in het voorjaar een vrij simpele en budgetvriendelijke DIY verticale tuin door middel van dakgoten: http://www.bakkertuin.nl/verticale-tuin ... goten-diy/

Ik zie wel enkele uitdagingen wanneer ik dit zou willen uitbreiden naar een aquaponics systeem met ondergrondse visbak.

1. Watertemperatuur: in de zomer vrees ik dat het water veel te warm gaat worden omdat het vrij lang bovengronds zal zijn.
2. Materiaal: Ik neem ook aan dat ik een sifon breaker per goot ga nodig hebben als ik 6 verdiepen ga werken?
3. Keuze van groenten: uiteraard groenten nemen waarvan de wortel niet langer moet worden dan de dakgoot diep is.

Mijn prangende vraag aan de experts: maakt mijn idee kans of zet ik het best uit mijn hoofd en zet ik best een aquaponics systeem op naast deze verticale tuin?

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Plezante ideetjes moet je nooit uit je hoofd zetten :-)

Wat die opwarming betreft, daar moet je je volgens mij niet teveel zorgen over maken. Goten koelen altijd beter dan een open groeibed. Vooral als je geen zwarte neemt :mrgreen:
Zet je vistank koel, daar zit de grote massa water in.
Een siphon breaker per goot zou ik zeker niet zeten, dat krijg je nooit goed afgeregeld op die geringe diepte. Gewoon NFT (Nurtient Film Technique), dus een laagje water laten doorlopen. Zorg er wel voor dat de goten niet te vol zitten (bovendeel wortels moeten droog staan).
Qua groenten kan je veel richtingen uit: sla in voor- en najaar (zomer zal te warm worden ... hoop ik), bieslook, andere kruiden (hell, ik zet zelfs thijm op water :-) ), maar zeker aardbeien.
En voor de rest: experimenteren maar.
Zorg ook voor overlopen op een plaats of 2 in de goot, want als de wortels de goot verstoppen, wil je het water nog gecontroleerd afvoeren hé.

Ik kijk uit naar je concrete plannen!

pietdepauw

Post by pietdepauw »

Merci voor de uitleg! Ik ben enkel niet helemaal mee met het gedeelte over een overloop op een plaats of 2 in de goot.

Concreet: ik start volgende week met 4 (bleke!) goten van 2 meter onder elkaar. Nu er nog geen aquaponics systeem van gemaakt wordt zal het voorlopig met aarde zijn (grond uit de kippenbocht aan te raden of toch maar potgrond?) en ik start met kruiden, radijzen, sla en tomaten in de bovenste rij, dan kan ik die met haken in de muur recht houden.

Post Reply