NFT

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
Frederik_D_J

NFT

Post by Frederik_D_J »

Heren

Ik zou graag mijn systeem een klein beetje uitbreiden. Ik heb nu een standaard IBC-systeem. Ik zou er graag een NFT-deel aan toevoegen maar ik zit met enkele vragen hieromtrent:
  • Hoe groot is de diameter van de doorstroombuis best?
  • Hoe groot maak ik de gaten best om de planten in te stoppen?
Ik las al dat ik best ook een swirlfilter of dergelijk aan mijn systeem toevoeg om dichtslibben te vermijden. Zijn er nog dergelijke tips die ik in overweging moet nemen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

bramcallewaert

Re: NFT

Post by bramcallewaert »

Ik vond het niet makkelijk om een conisch gedeelte te maken in mijn swirl filter. Uiteindelijk heb ik in de brico een flexibel plastiek gevonden waaruit ik een cone heb kunnen maken. Het doel van de cone was voor mij vooral om makkelijk het vuil te kunnen aflaten via een kraanjte.

Zelf heb ik nog geen nft gebouwd, maar ik denk dat een buis van 80 of 90mm wel zou moeten lukken.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

De diameter van de buis hangt af van de hoeveelheid potjes die je op de cirkel wil zetten.
Ik bouw ze klassiek met 2 potjes afwisselend. Er bestaan er ook met 3 over de gehele diameter, maar dan heb je altijd een potje dat weinig of geen licht krijgt (Noorden).
Voor een systeem met 2 rijen potjes gebruik je best minimum 110mm, ik gebruik altijd 125mm.
Ik maak ze zo:https://www.youtube.com/watch?v=PCwjrnjdzDs.
De gaten moeten OK zijn voor netpotjes (tenzij je met gewone bloempotjes wil werken) en dus standaard 7cm diameter.
Als je ze zelf maakt, leg je best een wiek van potje naar potje. Dat zie je hier: https://www.youtube.com/watch?v=PCwjrnjdzDs

Met alle permanent water systemen moet je zoveel mogelijk vuil vermijden, dus een swirl is zeker een goed idee.

Frederik_D_J

Post by Frederik_D_J »

Bedankt voor de tips en links naar het filmpje.

Ik denk aan één (±) horizontale buis, van een tweetal meter, die dan terugloopt naar mijn groeibed of vistank. Daarop zou ik graag wat aarbeien en/of sla willen gaan zetten.

Post Reply