OsmoBot : monitoren parameters

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
levi

OsmoBot : monitoren parameters

Post by levi »

https://www.kickstarter.com/projects/32 ... ponic-moni

een leuk monitoring systeem voor aquaponics heeft het nodige budget opgehaald via kickstarter.

Hoe monitoren jullie ? Manueel of hebben jullie zelf een DIY oplossing ?

Vasch
Site Admin

Re: OsmoBot : monitoren parameters

Post by Vasch »

Hallo Levi,

interessante link! Ik ga die eens contacteren.
De meesten die monitoren gebruiken self-made zaken. Zo is Arduino wel populair en ik ben zelf met een paar mensen bezig om zo'n systeem op punt te zetten als kant-en-klare AP oplossing.
Zelf gebruik ik een oude Siemens Logo! en een Phoenix contact PLC met meting v. lucht- en watertemperatuur, pH, DO en sturing van voederautomaten, licht, serreluiken.

bramcallewaert

Post by bramcallewaert »

Ik heb wat zitten prutsen aan een zelfbouw systeem.
De sensors heb ik reeds liggen voor zuurstof, ph, temperatuur en licht.

De kostprijs van de sensoren valt wel mee. Enkel de zuurstof sensor is niet zo goedkoop.

Ik verhuis in februari, en voorlopig ontbreekt me de tijd. Daarna plan ik eraan verder te werken.

Het idee is volgende setup:
sensor --> arduino --> nrf24l01 draadloze communicatie --> raspberry pi als hub voor de sensoren en voor het instellen van de parameters
Ook mijn voederautomaat moet via dit systeem ingesteld kunnen worden.

Ik struikel momenteel vooral over de draadloze communicatie, en zal misschien voor volgend seizoen de zaken wat simpeler maken en gewoon de sensoren uitlezen en weergeven op een tft-schermpje.

Dries

Post by Dries »

Het osmobot concept is wat veranderd ondertussen blijkbaar. De hardware is echt niet duur, maar de maandelijkse fee van 60$ is een beetje te veel voor backyard aquaponics. Spitsen zich nu precies vooral toe op aquacultuur. Jammer, ik zag het helemaal zitten :)
Zouden er andere gelijkaardige systemen op de markt of op komst zijn?

Post Reply