multiple verwarming concept

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
Vasch
Site Admin

multiple verwarming concept

Post by Vasch »

Het zit er al een tijdje aan te komen: ik ben van plan om de warmte voor het systeem uit meerdere bronnen te halen.
Opslag van warmte en het regelmatig vrijgeven ervan blijft toch een moeilijk punt.
Heel de winter door op temperatuur blijven is als hobby bijna niet te doen, dus ik blijf opteren voor een winterstop of althans voor het werken met koud water tijdens de winter.

Ten eerste is er de warmtebron zelf en de daarbij horende kost.
Ik verwarm al een tijdje bij met grascompost; Voordeel is dat de koude nachten van mei tot september gebufferd worden. nadeel is dat je gras hebt... in de zomer... terwijl je net meer warmte nodig hebt in de tussenseizoenen en de winter.
Je kan met verbranding van hout werken, zoals pellets of een barrel stoof, maar dan moet je de plaats hebben (en die heb ik niet), op tijd brandstof voorzien, onderhoud doen, veilig werken (oa ook luchtverversing) en het kost ook geld.
Tenslotte is er elektrisch verwarmen, wat ik zeker doe in de tussenseizoenen. Maar ook dat kost geld.

Ten tweede is er de opslag. Warmte heb je nodig in koude nachten maar ook de hele dag in tussenseizoenen en op koudere zomerdagen.
Er zijn hier weinig economisch haalbare oplossingen voor en de eenvoudigste blijft water. Er wordt ook wel steen gebruikt (speksteen) of zoutoplossingen.

Ik heb hier bij de bouw van mijn nieuw atelier rekening mee gehouden en wil dus enkele warmtebronnen combineren.

- eerst en vooral ga ik meer grind in de serre leggen. Omdat ik een doorlaatbare bodem wil (voor vocht en afvoer), is de bodem van de serre niet geïsoleerd. Het is altijd goed wat thermische massa te hebben die door de UV straling van de zon opgewarmd wordt en deze warmte rustig afgeeft.

- ten tweede heb ik 2 IBC vaten van 1000 liter onder de beton van het atelier gestoken, goed geïsoleerd met 10cm PUR platen. Omdat ik ook met PVC leidingen werk en de vaten niet drukvast zijn, wil ik de temperatuur niet hoger doen oplopen dan 60°C.
De vaten staan in verbinding met elkaar en zullen een gesloten watercircuit hebben met 1 zelfregelende eco circulatiepomp en 4 verwarmingsbronnen:
- zonnecolletor (zie http://www.aquaponicsforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=195)
- vinbuis in de nok van de serre (waar het in de zomer zeer warm wordt!
- compostverwarmer (zie http://www.aquaponicsforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=118, die werkt al een tijdje uitstekend!)
- reservecircuit (voorzien voor latere pellet of houtverbrander, vooral voor wintermaanden)

Image

Elk van deze warmtebronnen staan parallel in het circuit met een stuurbare klep.
Ik meet de temperatuur in het vat en dat in de 4 systemen. Als de temperatuur van het vat lager is dan die in één van de bronnen, dan gaat de desbetreffende klep open. Uiteraard met een limiet van 60°C in het vat.

In het vat ligt een warmtewisselaar (een 20-tal meter overschot alupex buis) die ik aansluit op mijn systeem met een afzonderlijke pomp, en waar mijn systeemwater rechtstreeks door loopt (met by-pass om te kunnen spoelen).
Het komt er dus op neer van zoveel mogelijk bronnen warmte te recupereren en op te slaan.

Ik kan eventueel ook het systeemwater niet rechtstreeks door de tank jagen, maar dit via een warmtewisselaar doen. Het voordeel hiervan is dat ik met meerdere warmtewisselaars kan werken en ook de lucht zou kunnen verwarmen en in de zomer een tuindouche kan installeren.

Ik hoop toch op die manier veel meer warmte te kunnen recupereren en te bufferen en de nood aan elektrisch verwarmen te verminderen tot noodgevallen.

werk aan de winkel :-)
V

Post Reply