Zonnecollector bouwen

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
Joris

Zonnecollector bouwen

Post by Joris »

Heeft er iemand al een zonnecollector geprobeerd?
http://www.zelfbouwzonneboiler.tk/

https://www.top-zwembadshop.nl/zwembad- ... -solar-mat
Deze mat dient uiteraard op een pur plaat en onder (plexi-)glas geplaatst te worden om er geen koeler van te maken :-) Gooi er ook ergens iets in om vocht te absorberen en/of probeer een licht vaccuum

https://www.top-zwembadshop.nl/zwembad- ... -solar-bol

In de zomer zijn deze genoeg om je zwembad snel aangenaam warm te maken, maar in de winter moeten ze toch ook een nut hebben?
Uiteraard dient je systeem voldoende geïsoleerd te zijn om de nacht te overbruggen!

Vasch
Site Admin

Re: Bevroren water - barrel heater bouwen

Post by Vasch »

Hallo Joris,

ik bouw er dit jaar één, zo'n zonnecollector. De onderdelen heb ik al een tijdje liggen, maar het moet ervan komen...
Mijn concept is iets anders dan die zelfbouw op je link: ik gebruik als basis een stevige isolatieplaat (op hout), waar ik een kunststof golfplaat met kleine golfjes op kleef. Die spuitverf ik zilver voor reflectie van de zon. In de holtes van de golfjes leg ik de buis met afstandshoudertjes.
Zonnecollector.png
De buis is vloerverwarmingsbuis (dus kunststof met hoge weerstand tegen hitte en goede warmteoverdracht) die zwart gespoten is.
Hier bovenop komt de glasplaat. Alles komt in een omkasting.
Je krijgt dus in elke golf reflectie van de zon op de gehele buis.

Het nadeel is de zeer hoog oplopende temperatuur in de bak; hopelijk barst de glasplaat niet. In ieder geval moet er water door lopen als het warm wordt.
De glasplaat is een 10mm dikke geslepen glasplaat van 1200mm x 900mm. Die diende vroeger als documentdrager onder een microfilm camera :D

De sturing bouw ik niet afzonderlijk, maar sluit ik aan op de bestaande plc.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Joris

Re: Zonnecollector bouwen

Post by Joris »

Wow, high tech glas dus!

Je gaat dus duidelijk voor een hoger rendement heb ik de indruk, welk vermogen per m² hoop je te bereiken?
Ga je de ruimte onder de glasplaat onder vaccuum brengen of vullen met een inert gas ofzo?

Zilver verf (met alu partikels meestal) is geen ideale reflector omdat die zelden een echt glad oppervlak heeft. Reflecterende folies zijn meestal een betere optie.

Welke regelstrategie plan je te gebruiken?
De meeste commerciële installaties gebruiken een systeem met warmtewisselaar dat leegloopt als er niet genoeg warmte input meer is. Dit heeft ook als voordeel dat je geen antivries moet gebruiken.
Nadeel is het groter benodigd pompvermogen omdat de opvoerhoogte groter moet zijn als je systeem leeg is.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van welk vermogen ik ga halen.
Dat is ook niet zo belangrijk om weten voor mij, ik zal het experimenteel moeten vaststellen denk ik.
De berekening hiervan is niet zo eenvoudig.

Goede tip wat reflectie betreft, ik kan idd met folie werken. Van die zelfklevende reflecterende folie lijkt me goed.

De regeling moet ik nog uitwerken, maar gebeurt via een Phoenix contact PLC die nu al mijn systemen aanstuurt.

Hoe ik mijn systeem wil bouwen zie je hier: http://www.aquaponicsforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=199.

Ik had nog niet stil gestaan bij het vorstprobleem. Ik vermoed dat ik dit eenvoudig ga houden en manueel het water zal aflaten als het kouder wordt. Het zou mogelijk zijn om in de vaten wat reserve te hebben en de hoeveelheid water die door de zonneboiler gaat hierin op te vangen, dan zou ik een by-pass kunnen maken met 3-wegklep die bij vorst het water laar uitlopen. maar dat zal niet voor dit jaar zijn :-)

Rudy Martens

Post by Rudy Martens »

Dag Joris,
ik lees pas nu dit onderwerp maar wil hiermee mijn verf/lak- ervaring delen.
Joris schreef:
"Zilver verf (met alu partikels meestal) is geen ideale reflector omdat die zelden een echt glad oppervlak heeft. Reflecterende folies zijn meestal een betere optie."

Je gebruikt beter 100% hoogglanzende witte lak (lak met 100% titaandioxide als enig pigment). Dit type verf weerkaatst beter de warmte dan zilververf.
Reden: Zilververf (juister omschreven als "Aluminiumverf") is gemaakt met aluminium metaal als pigment.
Aluminium is grijzer van tint dan het meest witte pigment op aarde, namelijk: Titaandioxide.
Dat is ook de reden dat petroleummaatschappijen hun opslagtanks van zowel gassen als brandbare vloeistoffen in hoogglanzend wit spuiten.
(Denk maar aan de camions met een opligger met horizontale buizen die waterstofgas vervoeren, die zijn ook in hoogglanzend wit gelakt.)
Milieutechnisch scoort Titaandioxide ook stukken beter dan aluminium (100 microgram aluminium maakt 1L drinkwater reeds ongeschikt voor menselijke consumptie...).
Dus besluit ik: 100% Hoogglanzende titaanwitlak is beter dan zilververf of aluminiumverf.
Als je het er financieel voor over hebt kan je eventueel 2-component hoogglanslak in een autolak bedrijf laten aanbrengen. Dan bekom je op langere termijn het meest duurzame systeem (en ecologisch werken/spuiten deze bedrijven reeds met watergedragen systemen).

met vriendelijke groeten,
Rudy Martens

Vasch
Site Admin

Re: RE: Re: Zonnecollector bouwen

Post by Vasch »

Rudy Martens wrote:Dag Joris,
ik lees pas nu dit onderwerp maar wil hiermee mijn verf/lak- ervaring delen.
Joris schreef:
"Zilver verf (met alu partikels meestal) is geen ideale reflector omdat die zelden een echt glad oppervlak heeft. Reflecterende folies zijn meestal een betere optie."

Je gebruikt beter 100% hoogglanzende witte lak (lak met 100% titaandioxide als enig pigment). Dit type verf weerkaatst beter de warmte dan zilververf.
Reden: Zilververf (juister omschreven als "Aluminiumverf") is gemaakt met aluminium metaal als pigment.
Aluminium is grijzer van tint dan het meest witte pigment op aarde, namelijk: Titaandioxide.
Dat is ook de reden dat petroleummaatschappijen hun opslagtanks van zowel gassen als brandbare vloeistoffen in hoogglanzend wit spuiten.
(Denk maar aan de camions met een opligger met horizontale buizen die waterstofgas vervoeren, die zijn ook in hoogglanzend wit gelakt.)
Milieutechnisch scoort Titaandioxide ook stukken beter dan aluminium (100 microgram aluminium maakt 1L drinkwater reeds ongeschikt voor menselijke consumptie...).
Dus besluit ik: 100% Hoogglanzende titaanwitlak is beter dan zilververf of aluminiumverf.
Als je het er financieel voor over hebt kan je eventueel 2-component hoogglanslak in een autolak bedrijf laten aanbrengen. Dan bekom je op langere termijn het meest duurzame systeem (en ecologisch werken/spuiten deze bedrijven reeds met watergedragen systemen).

met vriendelijke groeten,
Rudy Martens
goeje input Rudy! Ik veronderstel dat hoogglans ook beter is dan mat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Joris

Post by Joris »

Ik dacht altijd dat wit werd gebruikt omdat het zelden een goed idee is om overal spiegels neer te poten.
Laat staan dat je met die spiegels rond rijdt in het verkeer ... verblinding en verwarring alom lijkt me!

Als die witte verf het echt zo goed doet lijkt het me in ieder geval makkelijker en goedkoper dan reflecterende folies.
Zijn hier ergens datasheets van te vinden? Reflectieve indexen durven al eens goed gedocumenteerd te zijn in verband met infrarood temperatuurmetingen in de industrie ...

Rudy Martens

Post by Rudy Martens »

Ik beschik niet meer over de technische documentaties (ben nu 5 jaar op pensioen) maar 100% glanzende witte lak zal qua reflectie in de buurt liggen van glanzende folie.
Zogenaamde zilververf (is eigenlijk aluminiumverf) gaat het daar mee vergeleken zéér slecht doen.
Ik zie dat je van Bornem bent. Mijn broer maakt bij Metaldo Bvba (info@metaldo.be) in Temse nog altijd 100% witte glanzende lak.

Post Reply