Bevroren water - barrel heater bouwen

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
jai

Bevroren water - barrel heater bouwen

Post by jai »

Ik heb afgelopen nacht door het aanvriezen van mijn swirlfilter een klein probleemtje gehad. Hierdoor kon het water niet terug stormen naar mijn sump en stoomde al het water over de swirlfilter. Dit resulteerde jammer genoeg in een lege sump tank.

Probleem is vandaag weer verholpen. Ik heb mijn leidingen wat geïsoleerd met verwarmingsbuis isolatie, maar wil eigenlijk voor de strenge nachten een barral water heater bouwen. Ik heb twee 200L en één 60L barral. Heeft iemand hier mer informatie over?

Vasch
Site Admin

Re: Bevroren water - barrel heater bouwen

Post by Vasch »

Ik niet ... nog niet :D. Je kan er veel over vinden op internet.
Ik denk dat het voornaamste probleem zit in de buizen. Als je rechtstreeks vuur stokt in de barrel, moet je buizen hebben die tegen een stootje kunnen. Koper kan, maar is niet OK voor aquaponics: kleine visjes, sommige micro-organismen en schaaldieren zijn zeer gevoelig aan rood koper.
Je zou kunnen een oude warmtewisselaar (buizen) van een oude ketel of stoomketel gebruiken, als je die vindt. Die zijn in 'ketelstaal' en branden niet snel door.
Je kan ook een radiator-type wisselaar gebruiken (recup oude airco of radiator van auto) maar die heeft als nadeel dat roetdeeltjes de fijne openingen snel verstoppen.
Voor de rest lijkt het me niet te moeilijk: buitenkant vd barrel isoleren, schoorsteen die genoeg trekt en branden maar :-)
Op mijn vorig werk (SMO te Eeklo) was ik betrokken bij de bouw van kleine stoomketels voor de aandrijving van micro-stoomturbines. We werkten daar met houtpellets en ik heb er al veel aan gedacht zo'n barrel om te bouwen naar een klein pelletbrandertje. Je kan dat min of meer automatisch doen branden. Alleen de pellet toevoer en de ontsteking (gloeikaars) zijn wat complex om zelf te bouwen.

Ik heb nog een heel oud stoofje ('kleine Leuvense stoof') en ook dat zou ik wat kunnen ombouwen, alleen... waar zet je dat hé...

Weer wat ideeën om wegens tijdsgebrek niet uit te voeren :-)

Je kan ook voorlopig een elektrische weerstand in je water leggen tegen de ergste vorst.
Ik heb blijkbaar weinig problemen met het ijs, maar hou het toch goed in 't oog.

groetjes,
V

jai

Re: Bevroren water - barrel heater bouwen

Post by jai »

Ja ik denk dat ik momenteel ook even mijn barrel idee aan de kant ga zetten en vond net een verwarmingskabel https://www.conrad.nl/nl/antivriessnoer ... 90901.html

Ik denk dat ik deze ga kopen en die rond mijn leidingen ga wikkelen.

En wil de vaten gebruiken om een barrel smoker te bouwen zo'n soort iets
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/23 ... 589a97.jpg

Post Reply