Het concept is eenvoudig:
Elke week (eu... toch ongeveer) wordt het gras afgereden. Dat is een berg grascompost. Deze compost is niet zo goed voor de composthoop, maar genereert wel zeer veel warmte! Vorig jaar deed ik testen en kwam ik op 7 dagen aan een gemiddelde van 57°C (piek op dag 2 en 3 van 74°C!).
Die warmte kan zeker benut worden!

- het vat is een 200l watervat. Dit werd geperforeerd (ik ondervond dat compostering veel minder is in een gesloten vat, lucht is nodig)
- bovenaan een rooster voor het 'breken' van het vuil... en.. eu.. dit is een oud vat dat verkeerd werd afgesneden en bovenaan 'invalt'.
- onderaan een luik: dicht bij composteren, open om gecomposteerd materiaal er uit te halen.
- een tuinslang van 40m, spiraalgewijs opgerold. Ik dacht ook aan koper vanwege de hogere warmteoverdracht, maar daar kan kreeft blijkbaar niet tegen? Och ja, het is een oude versleten tuinslang geworden.
- Een sensor meet de temperatuur in het vat.
- Een lichte pomp (22W, 500l/u) die water uit de vistank pompt en uitlaat terug naar de 2e tank.
De doeltemperatuur van het water is 24°C, maar 't mag gerust naar 30°C gaan.
De pomp slaat aan van zodra de temperatuur in de compost boven de 24°C is. Boven een watertemperatuur van 30°C slaat die weer af, evenals bij een composttemperatuur onder de 24°C.
Voor de rekenlustigen: om 1 gram water op te warmen met 1 graad is 1 cal nodig. (1cal = 4,18joule)
Om mijn 1600l water 1°C op te warmen zijn 1600kCal of een kleine 6700kJ (kilo joule) nodig.
1 watt = 1J/sec: 1 kWh komt overeen met 3600 kJ.
Om mijn water 1 graad op te warmen is dus 1,86kWh nodig.
Elektrisch is dat eenvoudig te bepalen, maar ik weet begod niet wat de warmte-overdracht van mijn buizen zijn. Leve het experiment dus!
Bij een composttemperatuur van 60°C pomp ik water aan 24°C met 300l/u (nagemeten bij opvang) door de buis. Het uitstromende water is 24,8°C. Een opwarming van 0,8°C op 300l per uur dus. Voor mijn 1600liter betekent dat een opwarming van 0,8°C op een goede 5u. Op 6 dagen is dat dus (6*24u / 5u * 0,8°C) een stijging van 23°C

Dan hou ik natuurlijk geen rekening met de verliezen, de verminderde compostering door afname van warmte.
Desalniettemin, vind ik dit niet slecht!!
De bouw:
1. oud vat en oud betonijzer: bodem uitsnijden en luik van maken, top er uit

2. Roostertje en spiraalsteun maken

3. Spiraaltje leggen

4. Alles in elkaar knutselen, en van de rest van het betonijzer een voet maken.

5. Alles op zijn plaats, achter de serre, aan-en afvoerleiding isoleren, pomp aansluiten, sensor er in en PLC programmeren.
(maar dat kan ook met een eenvoudige stand-alone termostaat!)

6. Voor het grasmaaien oude compost er uit (die is tot 1/3 gekrompen! en na het maaien nieuwe compost er in!
Ik dacht eerst aan een ingewikkelder systeem met warmteopslag en ventielen die het pompwater van de hoofdpomp al dan niet rechtstreeks naar het vat zouden sturen, maar koos toch voor een eenvoudiger systeem. nadeel is het verbruik van de pomp, maar die 22W is een stuk minder dan de alternatieve elektrische verwarming.
Probleem blijft de opslag van warmte: het rendement zou nog veel verbeteren met een betere warmtewisselaar en opslag van het warme water. Zo zou die warmte geleidelijk in de vistank kunnen gepompt worden.
Tja, het moet niet altijd zo complex zijn.