welke afmetingen pvc pijpen worden veel gebruikt?

DIY, Hands-on tips!
Post Reply
tuintje

welke afmetingen pvc pijpen worden veel gebruikt?

Post by tuintje »

Hoi ik zit met een vraag over de afmetingen van de pvc pijpen waar geen pomp achter zit.

opstelling word voorlopig 1m3 tank 3 groeibedden (350l) en een sump (650l).
bv de pijpen van tank naar groeibed en de swirl kan dat met 32 ,40 of moet je naar 50mm gaan?
later kan het uitgebreid worden maar voor dit jaar wil ik het hier bij laten en eerst ontdekken en systeem laten opstarten.

Hoe zware pomp zou je hier voor nodig hebben?
als ik de sump later ingraaf zat ik zelf aan 1500l op 1,5 m hoogte te denken dus 3500l (pomp20w)
of zou dat te weinig ?

Gr Bert

Vasch
Site Admin

Re: welke afmetingen pvc pijpen worden veel gebruikt?

Post by Vasch »

Hallo Bert,

De leiding van de pomp naar de groeibedden is wat we noemen de "drukleiding" en deze moet aangepast zijn aan het pompdebiet.
Voor de hoeveelheid rond te pompen water reken je altijd op 1x vistankverversing per uur.
In jouw geval moet de pomp dus zeker 1000l effectief kunnen rondpompen.
Op 1,5m hoogte haalt de Oase 2500 het nog, maar als je wat overschot wil kan een 3500l/u pomp zeker. Je moet dan wel een T voorzien met regelkraan om een deel van het water rechtstreeks terug naar de tanks te pompen om niet teveel naar de groeibedden te sturen. Dat zorgt voor een goede afregeling en ook voor extra stroming & zuurstof.
Voor een debiet tot 2000 gebruik je diameter 25 in de drukleiding.
Van 2000l tot 3500l/u 32mm. Pas vanaf 4000 à 4500l/u is 40mm nodig.
Zorg er wel voor dat je terugvoerleidingen (als je die hebt, ik veronderstel dat de groeibedden met een 24mm bell siphon in de sump lopen?) minstens dubbel zo dik zijn, want dan heb je geen druk meer. Tot 2500 gebruik ik 40, erboven al snel 50mm.
succes!
Valentijn

tuintje

Post by tuintje »

Dank je.

Idd 24/25mm Bell siphon.
Druk leiding zal dan 32 worden bij 3500pomp . Dan kan ik ook uitbreiden later .

Denk je dat bv 4500l pomp te zwaar wordt?

De niet druk leiding voor oa swirl en als ik de pomp in de sump zet ook de aanvoer naar de bedden zou je al gouw op 50 uitkomen? 40 is dus eigenlijk te klein? 40mm is gewoon een stuk goedkoper dan 50/60 mm met kranen bochten enz.

Denk dat ik uiteindelijk zo'n 7/8m² groeibed en 2 m³ tank wil in de toekomst (2022 oid)
maar start met 3,6m² en 1 tank .

Moet ik trouwens een nieuwe inlogcode gebruiken op de webshop? Ik kan met deze forum login er niet inloggen?

tuintje

Post by tuintje »

IMG-20201218-WA0004.jpeg
.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply