Vasch aquaponics

Hier kan je de evolutie van jouw systeem met anderen delen.
Plaats reactie
Vasch
Site Admin
Contacteer:

Re: Vasch aquaponics 2013

Bericht door Vasch » 23 sep 2013, 23:45

getha schreef: Welke beluchtingspomp heb je?
Hoeveel watt verbruikt deze en hoeveel L/u lucht geeft deze?
Vind je dat het debiet groot genoeg is voor forellen?
Want ik heb een nieuwe nodig welke raad je me aan?
mvg
G
[/quote][/quote]

Luchtpompen (V-series): 10W 10l/min voor de forel; 15W 20l/u voor de omegabaars
Dit debiet is zeker graat genoeg én nodig. De uitstroom van de plantenbak en by-pass van de pomp geven niet genoeg zuurstof, dat moest ik jammer genoeg ondervinden na het loskomen van de luchtbuis (zie hiervoor). Moest je meer dan 40 vissen steken, zou ik toch wat zwaarder gaan. Niet alleen de pomp is van belang: ook de luchtsteen. Gebruik een grote platte, die zijn heel goed.
Die V-series zijn zeer sterk en stil. Ze hebben een goede prijs en de 10W werkt al 3 jaar bij mij zonder haperen (wel om de x maand het luchtinlaatfiltertje eens schoonmaken). Er staat ook zo'n pomp al 2 jaar buiten aan mijn vijvertje.

cheers, V

getha
Contacteer:

Bericht door getha » 24 sep 2013, 10:55

Vasch schreef: Luchtpompen (V-series): 10W 10l/min voor de forel; 15W 20l/u voor de omegabaars
Dit debiet is zeker graat genoeg én nodig. De uitstroom van de plantenbak en by-pass van de pomp geven niet genoeg zuurstof, dat moest ik jammer genoeg ondervinden na het loskomen van de luchtbuis (zie hiervoor). Moest je meer dan 40 vissen steken, zou ik toch wat zwaarder gaan. Niet alleen de pomp is van belang: ook de luchtsteen. Gebruik een grote platte, die zijn heel goed.
Die V-series zijn zeer sterk en stil. Ze hebben een goede prijs en de 10W werkt al 3 jaar bij mij zonder haperen (wel om de x maand het luchtinlaatfiltertje eens schoonmaken). Er staat ook zo'n pomp al 2 jaar buiten aan mijn vijvertje.

cheers, V
IK heb die van 15 w 20l/min al gekocht.
IK ga waarschijnlijk geen beluchtingsstenen gebruiken maar iets anders.(word vervolgt als ik het systeem aan de praat krijg )

Vasch
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vasch » 24 sep 2013, 14:36

ik ben benieuwd! Denk er wel aan dat het beter is om 100 kleine belletjes te hebben dan 20 dikke. De oppervlakte is dan vel groter.
V

getha
Contacteer:

Bericht door getha » 30 okt 2013, 11:12

Beste Vasch,
Een swirl filter kan je toch best na je groeibed plaatsen, niet?

Bram
Contacteer:

Bericht door Bram » 30 okt 2013, 11:40

Ik zou denken voor. Zo blijven alle vuildeeltjes en slib uit uw groeibed.

getha
Contacteer:

Bericht door getha » 30 okt 2013, 12:11

Bram schreef:Ik zou denken voor. Zo blijven alle vuildeeltjes en slib uit uw groeibed.
Volgens sommige( via youtube), wel.
Maar als ze het concentraat terug gebruiken als meststof voor planten dan is het toch niet erg dat het slib in je groeibedden komt maar waarschijnlijk wel als het terug naar de vistank vloeit.(troebel water?stikstof?)
Het water in de tank blijft volgens mij helder als je de filter na de groeibedden plaatst(??)
ik ga in mijn nieuw systeem de filter na plaatsen en hou jullie op de hoogte (volgend jaar :) )

Bram
Contacteer:

Bericht door Bram » 30 okt 2013, 17:54

Ik dacht gelezen te hebben dat een swirl filter voorkomt dat uw groeimedium zou dichtslibben door de vaste vuildeeltjes. Uw tank gaat zowiezo vuil worden door de uitwerpselen van de vissen.

getha
Contacteer:

Bericht door getha » 31 okt 2013, 10:31

Bram schreef:Ik dacht gelezen te hebben dat een swirl filter voorkomt dat uw groeimedium zou dichtslibben door de vaste vuildeeltjes. Uw tank gaat zowiezo vuil worden door de uitwerpselen van de vissen.
plan herzien :-)

Vasch
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vasch » 31 okt 2013, 10:32

Je plaatst de swirl zeker voor het groeibed en na de vistank.
Een swirl na het groeibed plaatsen heeft geen zin: je hebt daar normaal zeeeer weinig vuil.
Ik werkte tot dit jaar zonder swirl filter, dus kwam alle vuil idd rechtstreeks in mijn groeibed (wel,.. na een klein bezinktankje waar de kreeft in zit). Nu de densiteit van de vissen opliep, zag ik al in het voorjaar dat mijn groeibed dichtslibte.
Als je niet teveel vis hebt hoeft die swirl dus niet. Maar ik heb ook buizen (NTF en deep culture), en daar zijn vuildeeltjes een ramp omdat de wortels ze vasthouden en de boel meteen vervuilt.
De aardwormen hebben wel graag dit vuil, dus de swirl is beter dan een goede fijn-filter die er echt alles uit haalt.
Zorg er wel voor dat je de modder uit de swirl gemakkelijk kan afvoeren (door centrale kraan onderaan); Die modder haal ik er op de 2 - 3 weken uit. Ze zit vol met rode muggelarven die ik gedeeltelijk uitzeef, en de rest gaan in de groententuin want het is zeer goede mest.

gr,V

getha
Contacteer:

Bericht door getha » 31 okt 2013, 10:50

Vasch schreef:Je plaatst de swirl zeker voor het groeibed en na de vistank.
Een swirl na het groeibed plaatsen heeft geen zin: je hebt daar normaal zeeeer weinig vuil.
Ik werkte tot dit jaar zonder swirl filter, dus kwam alle vuil idd rechtstreeks in mijn groeibed (wel,.. na een klein bezinktankje waar de kreeft in zit). Nu de densiteit van de vissen opliep, zag ik al in het voorjaar dat mijn groeibed dichtslibte.
Als je niet teveel vis hebt hoeft die swirl dus niet. Maar ik heb ook buizen (NTF en deep culture), en daar zijn vuildeeltjes een ramp omdat de wortels ze vasthouden en de boel meteen vervuilt.
De aardwormen hebben wel graag dit vuil, dus de swirl is beter dan een goede fijn-filter die er echt alles uit haalt.
Zorg er wel voor dat je de modder uit de swirl gemakkelijk kan afvoeren (door centrale kraan onderaan); Die modder haal ik er op de 2 - 3 weken uit. Ze zit vol met rode muggelarven die ik gedeeltelijk uitzeef, en de rest gaan in de groententuin want het is zeer goede mest.

gr,V
is er een vuistregel voor de grote van zo een filter?

Plaats reactie