Vasch aquaponics

Share the evolution of your system.
A personal blog.
Post Reply
Vasch
Site Admin

Re: Vasch aquaponics 2013

Post by Vasch » 06 Sep 2013, 19:29

Ahaaa, eindelijk is de langverwachtte update er!
Ik heb net op het blog alles gepost sinds begin juli. Enjoy!

ps kijk eens bij evenementen: ik sta eind september in Nieuwpoort met een systeem.

groeten,
V

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 10 Sep 2013, 11:45

Wat doet een mens als er geen eten in huis is?
Even de serre binnen natuurlijk.
We aten een heerlijke maaltijd met de EERSTE FOREL, courgette, tomaten en kruiden uit eigen tuin.
foto's op het blog: http://www.aquaponic.be/een-aquaponics-maaltijd/.

smakelijk,
Valentijn

Paul1

Post by Paul1 » 10 Sep 2013, 12:54

Wow, healthy food!
Jij wordt vast 100 jaar oud als je zo verder doet! :D

Het water komt me in de mond, ook al kom ik recht van tafel.

Groeten,
Paul

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 10 Sep 2013, 13:47

Even overnemen uit de reacties op mijn blog:
Getha schreef: mmm, lekker.
Jammer dat je m’n buurman niet bent, anders had je er nog maar 4 in dat pannetje liggen. :-)
By the way
Hoeveel forellen heb je nu groot gekregen?
Hoeveel kg’s groentes heb je geoogst op je buiten AP systeem ?
Na het probleem met zuurstoftekort (zie forum en blog) hebben we er in juli al 19 opgegeten, maar deze waren pas 60 gr/stuk.
Daarna ging ik verder met 30 forellen, 5 rietvoorns en een 6-tal goudwindes.
Van de 30 hebben we nu dus de eerste 6 gegeten aan 230gr. Ze mogen dus gerust nog wat groeien.
Ik oogstte buiten zo’n 4750 gr, dat is sla, peulerwten, wat boontjes, wat munt en rode biet. Er staat nog rode biet in en de Chinese kool doet het ook niet slecht.
Even ter vergelijing: het warm systeem heeft een 60-tal Omegabaarzen en wel wat meer oppervlakte. Daar oogstte ik al 24,4 kg. Vooral de tomaten en courgette trekken de gewichten omhoog.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 10 Sep 2013, 13:53

Getha schreef op de blog-pagina:
De eerste 19 die je hebt gegeten was dat omdat het evenwicht tussen planten en vissen niet goed zat?
kan je me iets vertellen over de nitraat gehaltes (evolutie van de groei T.O.V. nitraat).Moest je geen zuurstof problemen hebben gehad, denk je dan dat 80 forellen haalbaar is op een volume van 600 liter? 80 pootvisjes hoeveel kg is dat?
Krijg je dan niet te veel stront in je bak? of heb je een filter er tussen gezet?
Die 19 hebben zuurstoftekort gehad omdat de darm van mijn luchtpomp geschoten was in combinatie met watertemperatuur van 22°C. Net iets teveel voor forel.
Maar al bij al zou het evenwicht inderdaad niet goed gezeten hebben. Toen nog wel omdat de vissen kleiner waren, maar nu is 30 meer dan genoeg.
De nitriten stijgen nagenoeg niet, maar de nitraten blijven rond de 60 schommelen. Tijdens de piek waar strerfte optrad zat dit rond de 90.
80 forellen is OK bij opstart, maar je zou ze tegen de zomer in 2 systemen moeten verdelen. 40 lijkt me ruim voldoende. Als we over een klassiek IBC-systeem spreken uiteraard. Moest je meer groeibed hebben, kan meer ook uiteraard.

Wat die stront betreft: Mijn buitenbak bevat bouw-argex korrels. Die zouden minder geschikt zijn wegens het dichtslippen. Ik had hier de voorbije 2 jaar geen last van... tot nu: de combinatie met het intensievere systeem zorgt ervoor dat het water ter hoogte van de 'uitlaten' niet meer weg kan. Ik heb wat kanaaltjes gemakt om dit te verdelen en dat werkt perfect. Toch schakel ik volgend jaar zeker over op lava. Met eventueel een kleine swirl-filter van een grote emmer.
gr
V

getha

Post by getha » 10 Sep 2013, 15:46

Vasch wrote:
Getha schreef op de blog-pagina:
De eerste 19 die je hebt gegeten was dat omdat het evenwicht tussen planten en vissen niet goed zat?
kan je me iets vertellen over de nitraat gehaltes (evolutie van de groei T.O.V. nitraat).Moest je geen zuurstof problemen hebben gehad, denk je dan dat 80 forellen haalbaar is op een volume van 600 liter? 80 pootvisjes hoeveel kg is dat?
Krijg je dan niet te veel stront in je bak? of heb je een filter er tussen gezet?
Die 19 hebben zuurstoftekort gehad omdat de darm van mijn luchtpomp geschoten was in combinatie met watertemperatuur van 22°C. Net iets teveel voor forel.
Maar al bij al zou het evenwicht inderdaad niet goed gezeten hebben. Toen nog wel omdat de vissen kleiner waren, maar nu is 30 meer dan genoeg.
De nitriten stijgen nagenoeg niet, maar de nitraten blijven rond de 60 schommelen. Tijdens de piek waar strerfte optrad zat dit rond de 90.
80 forellen is OK bij opstart, maar je zou ze tegen de zomer in 2 systemen moeten verdelen. 40 lijkt me ruim voldoende. Als we over een klassiek IBC-systeem spreken uiteraard. Moest je meer groeibed hebben, kan meer ook uiteraard.

Wat die stront betreft: Mijn buitenbak bevat bouw-argex korrels. Die zouden minder geschikt zijn wegens het dichtslippen. Ik had hier de voorbije 2 jaar geen last van... tot nu: de combinatie met het intensievere systeem zorgt ervoor dat het water ter hoogte van de 'uitlaten' niet meer weg kan. Ik heb wat kanaaltjes gemakt om dit te verdelen en dat werkt perfect. Toch schakel ik volgend jaar zeker over op lava. Met eventueel een kleine swirl-filter van een grote emmer.
gr
V
hoeveel planten bevat je groeibed?

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 10 Sep 2013, 17:01

Dat is moeilijk te zeggen, omdat het steeds wisselt en ik ze niet tel :-)
Het groeibed is een IBC, dus 1m x 1,2m en staat zo goed als vol.
In de lente stonden hier een slaplant of 15 in, een 10-tal aardbeien, de opschietende peulerwten (8-tal planten) en wat kruiden (groene munt, dille, oregano).
In volle zomer begonnen de rode bietjes te groeien, terwijl de sla verdween. Ik heb een biet of 15 staan, waarvan al 5 opgegeten. Ondertussen is de munt flink gegroeid en staat er ook een grote Oostindische kers in om het ongedierte weg te lokken. Tussen de bietjes groeit een 5-tal Chinese kolen en er staat nog wat pererselie in.
De bietjes worden stilletjes aan opgegeten en ik wil volgende week proberen om de winterspinazie te zaaien.
In't kort: ik probeer steeds het groeibed zo vol mogelijk te zetten.

getha

Post by getha » 10 Sep 2013, 19:01

Vasch wrote:Dat is moeilijk te zeggen, omdat het steeds wisselt en ik ze niet tel :-)
Het groeibed is een IBC, dus 1m x 1,2m en staat zo goed als vol.
In de lente stonden hier een slaplant of 15 in, een 10-tal aardbeien, de opschietende peulerwten (8-tal planten) en wat kruiden (groene munt, dille, oregano).
In volle zomer begonnen de rode bietjes te groeien, terwijl de sla verdween. Ik heb een biet of 15 staan, waarvan al 5 opgegeten. Ondertussen is de munt flink gegroeid en staat er ook een grote Oostindische kers in om het ongedierte weg te lokken. Tussen de bietjes groeit een 5-tal Chinese kolen en er staat nog wat pererselie in.
De bietjes worden stilletjes aan opgegeten en ik wil volgende week proberen om de winterspinazie te zaaien.
In't kort: ik probeer steeds het groeibed zo vol mogelijk te zetten.
dus ongeveer 40 planten /1.2m² = 40 forel .

getha

Post by getha » 11 Sep 2013, 08:51

Vasch wrote:
80 forellen is OK bij opstart, maar je zou ze tegen de zomer in 2 systemen moeten verdelen. 40 lijkt me ruim voldoende. Als we over een klassiek IBC-systeem spreken uiteraard. Moest je meer groeibed hebben, kan meer ook uiteraard.V
Welke beluchtingspomp heb je?
Hoeveel watt verbruikt deze en hoeveel L/u lucht geeft deze?
Vind je dat het debiet groot genoeg is voor forellen?
Want ik heb een nieuwe nodig welke raad je me aan?
mvg
G

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 23 Sep 2013, 23:36

Demo systeem in Nieuwpoort opgezet!
Zie blog:http://www.aquaponic.be/opbouw-groentapijt-nieuwpoort/

Post Reply