Bruin/troebel water

Answers for your aquaponics related problems
Post Reply
Frederik_D_J

Bruin/troebel water

Post by Frederik_D_J » 16 May 2017, 08:17

Collega AP-fanaten

Ik merk de laatste dagen dat mijn water nogal troebel is geworden. Er zweeft ook wat prut rond (ik vermoed algjes). Ook in mijn swirl filter en NFT-buis vind ik vrij veel van die bruine smurrie terug. Het vreemde is dat die smurrie hier en daar precies draden vormt en dusdanig aan elkaar lijkt te klitten. Dit gaf me het vermoeden dat het niet gewoon om vaste, dode bestanddelen gaat maar eerder om algen of iets dergelijks...

Vorige week nog mijn waarden gemeten:
PH: 7
KH: 2
GH: 16
Nitriet: 0,5 mg/l (laagste waarde van meter die niet 0 is)
Nitraat: 100 mg/l (hoogste waarde van meter, dus kan gerust nog hoger zijn)
Fosfaat: 0,5 mg/l

Wat me vooral zorgen baart, is dat ik deze morgen een eerste dode forel vond in mijn systeem. Dit is de eerste dode van dit jaar, sinds de uitzet van een 40-tal nieuwe forelletjes. Voorts lijken de vissen vrij op hun gemak en hebben een goede eetlust (zacht uitgedrukt :) ). De planten schijnen het ook goed te doen, al lijkt alles minder snel te gaan dan bij anderen onder jullie, wat planten betreft.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

bramcallewaert

Re: Bruin/troebel water

Post by bramcallewaert » 30 May 2017, 16:05

Schijnt de zon op je water of watertanks?

Zodra je nitraat en zonlicht hebt, zal je algen krijgen.

Frederik_D_J

Post by Frederik_D_J » 30 May 2017, 21:12

Een groot deel van mijn watertanks was reeds afgedekt maar er was wel nog een opening waardoor vrij veel zonlicht toch tot aan het water kon. Ik heb met een zwarte worteldoek ongeveer alles bedekt (enkel het noorden niet, maar daar staat een groene, plastieken serre naast...). Na twee sterfgevallen gelukkig geen nieuwe gevallen meer gehad. Het water begint inmiddels ook terug helder te worden.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch » 07 Jun 2017, 12:15

Je zal inderdaad door temperatuurstijging wat draadalg gekregen hebben, waar ook het vuil in blijft hangen. Op zich niet zo erg en het zou me verwonderen dat dat de oorzaak is voor de dode forel.
Een beetje minder voedern kan ook de oplossing zijn, of de solids verwijderen met een tussenfilter.

Post Reply