Nieuw systeem

Answers for your aquaponics related problems
Post Reply
Vin

Nieuw systeem

Post by Vin »

Hallo,

Ik wens dit jaar een AP systeem in mijn achtertuin te beginnen. Daar ik de beschikbare ruimte
wens te benutten wens ik bij de berekening van de dimensies van het systeem uit gaan van de
groote van het groeibed omdat deze de meeste ruimte inneemt.

Ik heb gebruik gemaakt van de Calquaponics app maar loop toch nog tegen wat problemen en vragen
aan waarvan ik hoop dat jullie mij verder willen helpen.

DIMENSIES SYSTEEM:
Media groeibed: (Clay balls)
B 2,8m x L 3,5m = 9,8m2 x D 0.3m = 2,94m3 (Het groeibed is dieper maar de max. waterstand is 0,3m)

1) Hoeveel water wordt er ieder keer in het groeibed gepompt als het Clay balls als medium heeft?

2) Hoeveel cm komt het groeimedium boven de maximale waterstand van het groeibed?

VISTANK EN SUMBTANK:
3) Hoeveel kg vis (Max. bezettingsgraad) kan ik houden in een systeem met bovenstaande groeibed afmetingen?
(Oftewel wat is de ratio Groeibed m2 --> Vistank L --> bezetting Kg/L

4) Wat is de aanbevolen bezettingsgraad Kg/L voor een beginner en bij meer ervaring de maximale bezettingsgraad? (Forel of Jade Perch)

5) Hoe groot moet uiteindelijk mijn sumb tank worden?

6) De vistanks worden in de grond ingegraven. (IBC tanks) Moet ik dan nog iets doen voor de temperatuur? (Forel of Jade Perch)

VOEDING:
7) Wat raden jullie mij aan om de vissen te voeren? (Forel of Jade Perch) Kosten?

8) Kan ik nog aan Forel of Jade Perch pootvis komen en hoe?

9) In welke maand moet ik mijn systeem opstarten en in welke maand mag ik hopen te kunnen oogsten?

EB EN VLOED:
10) Wat moeten de afmetingen zijn van de sumbtank bij een groeibed met deze afmetingen?

Dank jullie wel,

Vasch
Site Admin

Re: Nieuw systeem

Post by Vasch »

Hallo Vin,

excuses voor de late reactie! Door het vele werk kan ik nit zoveel tijd meer vrijmaken voor het forum :oops:

Ja, de calquaponics tool is wat verouderd ondertussen :-)
De meeste antwoorden op je vragen vind je ook op http://www.aquaponic.be
Om op je vragen te antwoorden:
1) ik snap de vraag niet zo goed: de input van water naar je groeibed is constant en loopt door. Als je wil weten hoeveel water er in je groeibed zal staan als het vol is, kan je voor argex 35% aftrekken: zal dus ongeveer 2m³ zijn.

2) je moet zeker 2, maar beter 3cm droge zone hebben
3) Je zal ongeveer 5m³ vistanks nodig hebben. De bezettingsgraad ligt steeds tussen de 7kg/m³ (zeer laag) tot max 17kg/m³ zonder toevoeging van zuurstof. Met (gras)karper kan je wat hoger gaan.
4) Begin met 7kg/m³ (gerekend op slachtgrootte) dus 30-tal vissen per m³
5) Als je met één sump wil werken (zie aquaponic.be voor mogelijke opstellingen), moet je zeker 2m³ hebben (idem aan groeibedvolume dat leegloopt + best wat reserve).
Ik zou je aanraden om echter met verschillende groeibedden te werken, zodat deze met de bell siphons niet tegelijk leeg lopen.
6) Als je met forel werkt, is dat strict koud water: dus NIET in een serre werken en de tanks niet isoleren (wel platen rond om indrukken van de aarde te voorlomen).
Als je met Omegabaars of Tilapia wil werken is dat warm water (min 23°C) dus wel in een serre werken én de tanks goed isoleren.
7) Basis forelvoer of omegabaarsvoer, te verkrijgen op http://www.aquaponicsshop.eu. Standaard prijs is 3€/kg
8) ook via de webshop of via email aan info@aquaponicsshop.eu
9) Je start best nu (voorjaar) op! Als je forel steekt van 50 gr, kan je ze tegen de zomer oogsten. Omegabaars hangt af van de temperatuur, maar ongeveer 't zelfde.
10) zie vraag 3 en 5

Je leest best op aquaponic.be eens de "veelgestelde vragen", daaruit leer je heel wat.

groetjes,
Valentijn

wim

Post by wim »

Nog een leuke site met veel info en leesvoer : www.aquaponics.be en veel programma's om te downloaden . In tijden van corona altijd leuk om eens bij een ander te kijken met de nodige digital social distance .

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Yep, dat is de oude site van vriend Frank De Block. De site is wat verouderd maar bevat wel veel info.

Post Reply