Duurzaam visvoer

About Aquaponics
Joris

Re: Duurzaam visvoer

Post by Joris »

Als ik mijn guppen aan forel ga voederen beide denk ik!
Maar levend is ook een manier van vers houden :-)

Aatjebanaantje

Post by Aatjebanaantje »

misschien kan je ook eens kijken naar morio-wormen. deze zijn groter dan meelwormen en kan je makkelijk gebruiken als gft-bak. toen ik nog morios kweekte voor mijn baardagamen deed ik constant keukenafval bij in de bak en de volgende dag was alles mooi opgegeten.
2012-05-20 18.39.30.jpg
zelfs overschot van de bbq ging erin met afgekloven beentjes tot gevolg :).
2012-05-28 17.39.48.jpg
je moet gewoon zorgen dat ze een stuk hout hebben om in te verpoppen tot kevers.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Ja, morio's zijn idd erg goed voor eigen kweek of bijvoeding, maar ook niet erg geschikt voor grootschalige projecten. De verhouding input-output ligt een stuk lager dan bij bvb de normale meelworm.
Maar zoals gezegd, het blijven voedzame en lekkere hapjes.

jullclerc

Post by jullclerc »

Heeft hier echt nog niemand van black soldier fly larven gehoord???

Veruit beste alternatief. Héél gebruiksvriendelijk, 'self harvesting' (zie google) en ze eten keuken of tuinafval.
Enige nadeel is het iets te hoge vetgehalte (38 proteine 40%vet) als je niets bijgeeft.
Maar je kan makkelijk zelf iets kweken om toe te voegen. (desnoods sap van trekken en hier larven in leggen alvorens te drogen, hangt allemaal af va welke vis je kweekt) Ik ga nu niet teveel in detail gaan ben stikkapot. Maar google even en ben er zeker van dat je massas info vind.

Wat ik me afvroeg is of de omega baars larven eet want hij zou vegetarisch zijn?

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Hey Jul,
Hopelijk wat uitgeslapen?

Uiteraard zijn black soldier flies bekend, net zoals de krulvlieg.
Er zijn hierbij wel een aantal bedenkingen: ten eerste is dit van oorsprong een tropische vlieg en is deze niet bestand tegen koude, vandaar dat ie niet voorkomt in ons milieu. In de winter gaat ie dood tenzij je extra verwarmt. Persoonlijk ben ik geen voorstander van de kweek van 'inwijkelingen' omdat ze op de lange duur wel de biodiversiteit kunnen schaden. Ze zijn bvb niet goed samen te houden met aardwormen.
Op grotere schaal kweken vraagt dus ook enegrie-input (hoewel compost wel zelf verwarmend is).
Ten tweede zijn ze op industriëel vlak niet goed te kweken: de verhouding voeding en 'netto larve' is niet zo goed, want je hebt heel wat afval nodig om deze vlieg grootschalig te kweken. Ook het oogsten en de restafval zijn niet optimaal.

Ik denk wel dat ze voor de liefhebber een leuk alternatief kunnen zijn, of zeker gedeeltelijk. Ik heb jaarlijks zo'n 90 kg voedsel nodig voor al mijn vis, dus probeer dat maar eens met de eigen kweek van maden :-). Misschien in de garage van de buurman, die is zo oud dat hij er zelf niet meer komt :mrgreen:

Wat je vraag over de omegabaars betreft: het is een alleseter, dus eet ie zeker graag larven. Ik voedt de kleine baarsjes soms wat bij, vooral op zondag :-), maar ze kunnen 100% plantaardig opgevoed worden (zoals bij Aqua4c).

gr
V

Aatjebanaantje

Post by Aatjebanaantje »

Vasch wrote: Vanaf 2014 ga ik forel in 2 parallelle bakken houden: zelfde groenten in de groeibedden, de ene tank gevoed met traditioneel visrijk eten, en de 2e enkel met alternatief voer.
Tegen de zomer zullen de verschillen op gebied van groei, gezondheid en smaak duidelijk worden.
Zijn hier al resultaten van? Ik ben zeer benieuwd of er een verschil op zit.

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Door de pech die ik had met het uitvallen van de elektriciteit en de beperkte nieuwe aanvoer van forel, heb ik het niet tot een 'wetenschappelijk' einde kunnen brengen: de forel werd wel bijgevoed met meelworm en jonge locus locus (sprinkhaan).
De groei was zeker niet minder dan met zuiver commercieel voer en ik had verder geen ziektes, maar dus ook niet echt een referentie.
Naar smaakverschil merkte ik weinig.
Dit jaar ga ik er in ieder geval meer werk van maken.

Nog even melden dat je water met de insecten wel meer vervuilt: 't is te zeggen, ze verteren de inhoud beter, dus minder belasting van verteerd voedsel, maar de harde citinehuid van de diertjes verteert niet. Dat drijft dus op het water en zorgt sneller voor vervuiling van de filters.

Marnik

Post by Marnik »

Vasch wrote:
Wat je vraag over de omegabaars betreft: het is een alleseter, dus eet ie zeker graag larven. Ik voedt de kleine baarsjes soms wat bij, vooral op zondag :-), maar ze kunnen 100% plantaardig opgevoed worden (zoals bij Aqua4c).
Vanwaar halen jullie het voer voor Aqua4c soms? Of zijn het de overschotten van de tomatenkweker waar jullie mee samenwerken? (Of ben ik totaal verkeerd, geberud wel vaker! :oops: )

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Stijn, de drijvende kracht achter Aqua4C, heeft de voorbije jaren een speciaal voer ontwikkeld in samenwerking met Lambers-Seghers. Het voed bevat o.a. granen en algen. We voeren bij Aqua4C wellicht geen extra pure groenafval toe, want dat houdt teveel risico in (moeilijk te controleren).
Een beetje afval zou niet goed komen trouwens, met 300 ton voer per jaar :-)

Jochen

Post by Jochen »

Heel interessant!
Ik was zelf al aan het denken om een broedkast te kopen en meelwormen te kweken.
Het enige wat mij tegenhoud is de hoge kostprijs - 2dehands niet gemakkelijk te vinden - en de energiekost.

Zijn compostwormen (eisenia foetida) een goed alternatief als duurzaam voer?
Die kun je namelijk erg gemakkelijk thuis kweken in wormenbakken of op grotere schaal in composthopen met keukenafval.
Mijn paling voer ik al een maand of drie met compostwormen, naaktslakken en ander bodemongedierte die ik in mijn tuin vind zoals emelten en andere larven.
Van paling weet ik wel dat ze niet echt kieskeurig zijn en algemeen zijn het sterke vissen - uiteindelijk wil ik wel overschakelen op forel (paling kun je niet kweken) en daar heb ik nog geen ervaring mee.

Post Reply