Duurzaam visvoer

About Aquaponics
Vasch
Site Admin

Duurzaam visvoer

Post by Vasch »

Vissen zoals forel en meerval blijven toch echt interessant voor het aquaponics systeem.
Het enige nadeel blijft dat verdomde commerciële voer vol visolie- en vismeel.
Ik wil daar vanaf, en niet alleen voor mezelf maar wil de volgende jaren een duurzaam voer ontwikkelen dat op de markt kan gebracht worden. Een groots plan, maar nodig als we duurzaam willen werken.

Concreet heb ik de voorbije weken naar alternatieven gezocht. En die zijn er onder de vorm van insecten en diens larven.
Ik liet analyses doen op meelwormen, vliegelarven en sprinkhanen en heb fantastische gesprekken gevoerd met kwekers.
Ik streef ernaar om leveranciers te vinden die ook 'bio' werken en geen onnatuurlijke stoffen toevoegen bij de kweek van de insekten.
De diertjes bevatten een grote rijkdom aan vetten en vetzuren, meer vitamines dan vermoed en een hoog aantal proteïnes. Het is niet echt verwonderlijk dat dit voer (tenslotte het natuurlijk voer voor vis) dan ook zeer geschikt is.
Image

Het probleem blijft de verwerking voor langere opslag en bewaarbaarheid.
De eerste droogtesten in een normale oven zijn gebeurd.
Positief is het feit dat de wormen en insekten hun voedingswaarde behouden. Nadeel is de verkleuring (meelwormen worden zwart) en het energieverbruik.
Ik start volgende week ook vriesdroogtesten, wat beter zou moeten lukken. Daarna volgen weer analyses.
Voor drogen 500gr:
Image
In de oven:
Image
na drogen (350 gr)
Image

Vanaf 2014 ga ik forel in 2 parallelle bakken houden: zelfde groenten in de groeibedden, de ene tank gevoed met traditioneel visrijk eten, en de 2e enkel met alternatief voer.
Tegen de zomer zullen de verschillen op gebied van groei, gezondheid en smaak duidelijk worden.
Image

Nog even melden: de vissen zijn er qua smaak gek op!

Harmsp

Re: Duurzaam visvoer

Post by Harmsp »

Super dat je hier mee bezig bent!
Ben erg benieuwd naar het resultaat aan het eind van de zomer.
Is het niet haalbaar om bijvoorbeeld Rode muggenlarven te kweken of pekelkreefjes zelf te kweken?
In de zin van geheel zelfvoorzienend te zijn :D

In de onderstaande link staan misschien interessante dingen.
http://guppyclub.be/guppyclubwest/LevendVoer.pdf

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Voor de pootvisjes en kleine vissen is het idd een idee om wat extra aan te maken.
Ik kweek al rode muggenlarven in mijn swirl filter en wat vlokreeftjes. Watervlo is ook een optie.
Het probleem hiermee begint te komen als je grotere hoeveelheden wil kweken. Da wordt het behoorlijk intensief werk om een relatief stabiele productie te krijgen qua hoeveelheden maar ook qua kwaliteit.
Maar in een AP systeem kan het dus zeker wel, aangezien die beestjes perfect gevoed worden met het afval van de vis.
Pekelkreeftjes kunnen zeker ook (daar werd in't verleden ook onderzoek naar gedaan om de voedselproblemen in arme landel op te lossen...), maar het nadeel is ... pekel. Ze blijven zout en dat is niet zo super voor het AP systeem (voeders met vismeel en -olie bevatten trouwens ook teveel zout).
Al bij al blijft het bijvoer.
O ja, wat die guppy-site betreft: guppys zelf zijn ook goed voer :-)

indiaantje

Post by indiaantje »

ik vriesde de meelwormen steeds in toen ik met baardagamen bezig was en nooit echt problemen gezien dat ze minder voedingstoffen binnenkregen , nadeel wel vochtig , maar dat is dan weer geen enkel probleem voor de vissen :P

grtz
mark

Harmsp

Post by Harmsp »

Ha!

Hoe staat het met het duurzaam visvoer?
Al wat vorderingen kunnen maken?
Waarschijnlijk heb je al genoeg informatie gevonden ook over meelwormen.
Maar ik kwam dit linkje tegen, wellicht heb je er wat aan ;)
Ook het kweken van een aantal andere insecten kan je er op terug vinden.

http://duurzaaminsecteneten.nl/insecten ... en-kweken/

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

De kweek is geen probleem, dat gebeurt professioneel op grote schaal.
We werken momenteel aan de droogprocessen, die nog moeizaam verlopen en een (te) hoge kost met zich meebrengen.
Maar het loopt :-)
gr
V

Harmsp

Post by Harmsp »

Waarom is het noodzakelijk om ze te drogen.
Waarschijnlijk vinden de vissen het leuker om bewegende diertjes te eten.
Als je er voor zorgt dat je de hoeveelheid voedsel nodig hebt balanceert met de vraag van de vissen, dan is dat toch geen probleem? Het is het zelfde als met voedsel kweken, bijv. niet alle bonen zaadjes tegelijk poten.
Zo kan dit toch ook met bijv meelwormen?

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Helemaal juist Harm. Als je voor je eigen (kleine) systemen voer nodig hebt, geef je ze gewoon zo.
Maar ik ga verder in de ontwikkeling van een duurzaam voer zonder vismeel of -olie, en dan spreken we over productie van tonnen. Hiervoor is poeder nodig om te mengen met andere bestanddelen (oa algen, groen, tarwe,...) en te extruderen of te pelletiseren.

Joris

Post by Joris »

Ik heb deze week mijn guppen al wat muggenlarven gevoerd en ze zijn er dol op.
Kweken is gemakkelijk, gewoon enkele emmers water in de tuin een week later zwemmen ze al vol van die rotbeestjes.
Let wel dat ze na enkele dagen in het water al kunnen uitkomen tot de vliegende variant. NIET binnen bewaren dus!

Het geeft ook voldoening dat diegenen die mijn guppen opeten mij alvast niet gaan komen steken de volgende weken!

Invriezen zou je kunnen vermoed ik

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

je guppen of het voer? :mrgreen:

Post Reply