een of meer groenten samen

About Aquaponics
Post Reply
Arno

een of meer groenten samen

Post by Arno »

Hallo allemaal

ik wil aquaponics gaan kweken ,het lijkt me reuze interessant.
Alleen is het mogelijk in de bak waar de groenten gaan groeien ,meerdere soorten groenten te kweken ,dus b.v naast tomaat ,ook paprika en sla ?
Ik zie dit weinig in voorbeelden ,meestal zie ik bv alleen sla of prei of rucola groeien in een bak.
Ik heb hier uiteraard zelf naar gezocht of dit mogelijk was ,maar ik vind niet echt duidelijk antwoord op mijn vraag ergens.

Bedankt ,en groet Arno

Vasch
Site Admin

Re: een of meer groenten samen

Post by Vasch »

Welkom op het forum Arno!
Uiteraard kan je meerdere groenten kweken. De meeste mensen doen dit en het is veelal zelfs aangeraden vanwege de opname van mineralen.
Soms is dit niet evident vanwege de plaats. Zo kan je moeilijk sla zetten onder 4 savooikolen :-).
In mijn koude systemen groeien bvb rode biet, peulerwten, klimbonen, sla, munt en bieslook samen.
Als je 4 tomatenplanten in een bak zet kan je daaronder wat schaduwminnende pkanten zetten zoals munt of petersekie. Aan de randen, waar genoeg licht is, kan je oa paprika zetten.
Veel plezier ermee!

bramcallewaert

Re: een of meer groenten samen

Post by bramcallewaert »

Dag Arno,

Het is inderdaad perfect mogelijk en lukt vrij goed. Je kan in elk geval alles veel dichter op elkaar zetten omdat er meestal geen competitie is voor voedingsstoffen.

In commerciële organisaties zie je het minder, omdat tomaten een andere perfecte voedingsbalans hebben (ik dacht meer kalium) dan bv sla (ik dacht meer calcium)

Vorig jaar groeide mijn sla veel beter in het aquaponics systeem dan in volle grond. De tomaten waren dan weer groter in volle grond (met voldoende tomatenmeststof)

Post Reply