mijn multi aqauponics buiten farm

About Aquaponics
Post Reply
Askar

mijn multi aqauponics buiten farm

Post by Askar »

Ik ben nieuw op dit forum maar ik dacht laat ik mijn ontwerp maar delen met jullie.

Ik heb een systeem bedacht waarvan de bedoeling is dat ik een overvloed ga produceren voor in de wintermaanden (wecken)
ik heb ben al 2 maanden aan het bedenken en opzoeken om een effectief Low maintenance systeem te maken.
Ik kon niet kiezen tussen het eb en vloed systeem en de standaard hydroponics dus ik besloot bijde te combineren tot een.
Mijn systeem word 4 keer per dag doorgespoeld met het water van de helft van de vistank.
Image

het systeem is verdeeld over 4 elementen.

Vertical garden:
dit systeem is nagebouwd naar het ontwerp van verticale hydroponic systemen. De bedoeling is dat er een klein laagje water blijft liggen die 4 keer per dag word ververst. Dit laagje water blijft er liggen door de schotjes die in de buisen komen.
De plantjes worden in kleine bakjes in de gaten geplaatst waardoor ze er stevig in zitten en met hun wortellen in het water liggen.
de buizen zijn 110mm in de diameter en de lengte per buis is 2.5 meter. er zitten 16 gaten per buis.

Eb en vloed systeem:
De langwerpige bak word geplaatst onder de verticale tuin en zorgt voor een mooi eb en vloed bak. Deze pak word gevuld ik denk met hydrokorrels en werkt met het water wat uit de verticale tuin stroomt.

Vistank:
De vistank word vermoedelijk een ibc of 2 naast elkaar hangt er van af. De IBC's worden ingegraven onder de grond de houten plank die je ziet is straat nivuea.
Ik wil hierin karper gaan kweken vooral in het begin. Karper heeft het voordeel dat het zich makkelijk voortplant weinig water eisen heeft en een alles eter is.
Tevens will ik er voorntjes en amerikaanse rivierkreeften in kwijt. De amerikaanse rivierkreeft is hier echt een plaag en gedijt overal en is nog goed te eten ook.
De vissen in mijn bak zijn geen snelle groeiers maar ik wil een groot aantal gaan kweken erin en ik wil niet afhankelijk zijn van een kweker. Karper schijnt heel lekker te zijn dus hopen dat ze niet liegen. :?
Voor het al nodige zuurstof doe ik een luchtpomp met een aantal luchtsteentjes in de bak plaatsen.

Voedsel en verwerking:
Buiten dit alles zit ik met het probleem van mineralen in je aqauponics. Ik gebruik karpers omdat ze ook groenvoer eten dus er zitten mineralen in hun poep. Enkel ik vermoed dat dit te weinig is dus ik ga een wormenfarm maken om mijn compost te verwerken en dat zwarte wormen sap voeg ik dan toe. De wormen zelf worden een lekkere snack voor de karpers. Tevens wil ik meelwormen gaan kweken voor vissen voedel en ook voor eigen consumptie.

Ik wil in de eb en vloed bak 0.6*2.5 meter groenten gaan kweken die het niet goed doen met de wortellen in het water. Zoals wortels bijvoorbeeld. En in de vertical garden wil ik planten kweken die dit wel goed kunnen hebben.

Ik hoop hiermee in mijn achtertuin genoeg eten te kunnen produceren door (met wecken) ook de winter met gemak door te komen. Ik bespaar hier heel veel geld mee en ik weet waar me eten vandaan komt.

Wat is jullie idee hierover.

groetjes

jordy

stevebredene

Re: mijn multi aqauponics buiten farm

Post by stevebredene »

hoi jordy,ziet er leuk uit om te proberen.
maar heb op dit vlak weinig ervaring dus ben ik niet de juist persoon er voor.
experimenteren zou ik zeggen.
wat ik wel weet is dat je dit bericht in de verkeerde topic gezet hebt ;)
probeer nog eens bij de topic; Aquaponics systemen

jai

Post by jai »

Hi Jordy,

Mooi idee man laat maar snel eens foto's zien!

Hoe ga je de schotjes bevestigen in de buizen?
Het lijkt mij ook leuk om met buizen iets te proberen als uitbreiding op mijn systeem. Ik ben bijna klaar met mijn eerste systeem en ga volgende week opzoek naar vis!

Je plan is in ieder geval al mooi hou ons op de hoogte!

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

Hallo Jordy,

Leuk idee, maar ik heb er een aantal opmerkingen bij.
Ten eerste wil je een systeem met weinig onderhoud. Als je met NFT buizen werkt op de manier waarop jij het wil doen, zal je wel wat werk hebben.
Typisch aan NFT is dat je planten zet die tamelijk snel te oogsten zijn zoals sla en dergelijke. Ik werk ook met aardbeien en bonen, maar dan verstoppen je buizen na een tijd snel door de overtollige wortels.
In ieder geval is een NFT niet geschikt om er vuil door te jagen: je wortels houden dit vuil vast met als gevolg verstopping én slechte plantengroei. De regel met een NFT is dus: voorfilteren!
In jouw geval zal je door de aard van de opstelling ook grote groeiverschillen hebben: de eerste planten krijgen veel meer voedsel én meer licht, dus zullen sneller groeien.
Het water dat uit de buizen in het groeibed stroomt is ook an van heel wat mineralen 'verlost', dus je groeibed krijgt minder voeding. Zou je de watertoevoer niet naar naar beide systemen afzonderlijk regelen? Dat heeft ook voordelen om in je groeibed een bell siphon te gebruiken.

Als alternatief op dezelfde ruimte, zou ik vertikale buizen aanraden. Je zier hier een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=3LmydJnqMBI
Op die manier voedt je alle buizen met dezelfde hoeveelheid water (en voeding), en krijg je veel minder kans op verstopping.

Maar ook met dit systeem, raadt ik op zijn minst een kleine vortex of swirl filter aan.

Verder moet je er met karper, net als met andere vis, op letten dat je water toch 1x per uur rondgepompt wordt.

Over 'de winter doorkomen' gesproken moet je dit even lezen :-) : http://www.aquaponic.be/faq/kan-ik-van- ... ics-leven/

groetjes,
Valentijn

Post Reply