Loskoppeling van de directe koppeling vis en planten.

About Aquaponics
Post Reply
LabmasterJ

Loskoppeling van de directe koppeling vis en planten.

Post by LabmasterJ »

Diagram van de earthan group

Image

balans vinden in een dergelijk systeem lijkt me wel een heel stuk moeilijker.
De hoeveelheid water dat je moet verversen aan de vis zijde, moet namelijk gelijk zijn aan de verdamping aan de plantzijde.

Ook vraag ik mij af hoe je op een goede manier de solids van systeem 1 naar systeem 2 transporteerd en van de solid filter in systeem 2 terug naar het bewegend bed filter.

Vasch
Site Admin

Re: Loskoppeling van de directe koppeling vis en planten.

Post by Vasch »

Dit systeem lijkt een beetje geënt op de klassieke aquacultuurinstallaties.
Aan de aquacultuurkant worden solids eerst afgescheiden door filters (meestal drumfilter) en gaat het water met afvalstoffen naar de biofilter, meestal moving bed. De sump dient enkel als buffer en eventuele aanpassing van temperatuur voor het terugsturen van het water.
Dit systeem draait dus op zich, en het verdampte water wordt bijgevoegd in de sump, meestal na filtering over zand en eventuele UV behandeling.
Je verliest ook wat water aan de drumfilter. Dit systeem op zich verbruikt vanwege de steeds stijgende nitraten wel wat meer water. Nitraten zitten niet enkel in de solids, in tegendeel zelfs, want ze worden pas in de biofilter gevormd. Dit nitraatrijk water moet gecompenseerd worden met vers water.
Bij Aqua4C bijvoorbeeld, gaan we dit vuil water 'denitrificeren' door fysieke scheiding en rietvelden voor we het naar de tomaten bij de buren sturen.

De hydrocultuurkring klopt niet. Solids worden nooit afgescheiden na de biofilter, tenzij hier met 'BIO' een proces van compostering (al dan niet met wormen) bedoeld wordt. Ik denk dit echter niet, want de solids uit de vis-kring bevatten veel ammonium en ntriet dat moet omgezet worden in nitraten. Gen idee hoe die mannen dat zien.
Planten in de growbeds hebben veel meer aan het nitraatrijp 'proper' water dan aan het water met solids.

Persoonlijk vind ik dit model niet erg interessant, zeker niet binnen het aquaponics gebeuren. Het kan een model zijn om bvb externe bronnen van voeding toe te voegen, zoals kippenmest of kunstmest op voorwaarde dat de bio-reactor na de afbraak van solids komt.

LabmasterJ

Post by LabmasterJ »

Wat ik begreep is dat de solids steeds terug uit het water wordt gefilterd, en in de biorector worden teruggepompt, de bacterien zetten dan de solids om in voedingsstoffen voor de planten. het dient dus niet enkel voor de de afbraak van vloeibaar ammonium. maar voor de afbraak van de hele keten.

op het plaatje vind dus ook een retour plaats van filter naar bioreactor.

De solids bereiken dus nooit de planten.

Zij werken dus met 2 drumfilters. (40 ton's RAS + 4000m2 kas)

1 om de afvalstoffen uit de RAS naar het hydrogedeelte te transporteren, en de tweede om deze stoffen uit de plantencultuur te houden en te herinjecteren in de biofilter voor verdere afbraak. (onder het motto van fosfaat in het voer wordt voor 80% weer uitgepoept.

Het water dat in de hydrocultuur verdampt, wordt dan weer aangevuld met het overschot aan water dat ververst wordt voor de vissen.

Door het "meten" van de solids wordt de waterverversing berekend.

Het idee achter deze scheiding is dus dat je nu het water aan de plantenkant kan optimaliseren zonder je zorgen te maken over de vis, en zo je opbrengst kan verbeteren.

btw. Waarom "denitrificatie"? dan kan de tomatenman er weer nitraat aan toevoegen voor de tomatenplantjes?
gevalletje bezigheidstherapie?

mgwsmulders

Post by mgwsmulders »

Meer info over een dergelijke opstelling vinden we op https://www.youtube.com/watch?v=RfqN4zKrUB8
Nog bezig met plannen maken voor een leuke aquaponics opstelling.
De ervaring met aquaria is er al en met tuinieren ook. Nu nog het combineren.

LabmasterJ

Post by LabmasterJ »

Ook kan je je jade baarsd lekker op 26 graden zetten en je plantjes gewoon op 20 graden wat beter is voor je plantjes

Post Reply