aflevering telefacts over visindustrie

About Aquaponics
Post Reply
Aatjebanaantje

aflevering telefacts over visindustrie

Post by Aatjebanaantje »

Een extra motivatie om zelf je vis te kweken:

deze avond een aflevering van telefacts laat over hoe het er aan toe gaat in de visindustrie.

belooft interessant te worden ;)

Aatjebanaantje

Re: aflevering telefacts over visindustrie

Post by Aatjebanaantje »

owkee, ik wist dat ik pangasius en zo moest mijden, maar dat bijna elke industrieel gekweekte vis vol chemicaliën zit, had ik niet gedacht.

met de nadruk op "bijna". Ik ben vrij zeker dat de omegabaars van Vasch gezond is :D

Vasch
Site Admin

Post by Vasch »

't was een beetje éénzijdig en dubbel:
enerzijds is het idd zo dat de meeste gekweekte vis en schaaldieren veel brol binnen krijgen, maar anderzijds is niet alle aquacultuur zo slecht.
Aatje heeft natuurlijk gelijk wat de Omegabaars betreft :-). Die kweken we zonder toevoeging van geneesmiddelen of andere brol, en de filtratie van het water gebeurt volledig biologisch. Uiteraard is het grootste voordeel het gebruik van plantaardige voeding.

Aatjebanaantje

Post by Aatjebanaantje »

Ja, dat verbaasde me eigenlijk nog het meeste, dat die vissen het grootste deel van de chemicaliën binnenkregen via hun voeding. Nu ben ik aan het twijfelen of ik geen kleine worm-farm of meelwormkwekerij zou opzetten om de voeding van mijn (toekomstige) vissen wat te "verdunnen".

LabmasterJ

Post by LabmasterJ »

Heb hem ook gekeken.

Ging dus om 2 soorten vis.

1. Zalm, hier had men dus een aantal goede punten, omdat zalm een "viseter" is de voeding erg belangrijk, als dat idd uit onbruikbaar water komt heb je een probleem.

Wel frappant dat die minister het meteen afketste EN dit vond ik het belangrijkste, hie kan iemand met z'n belangenverstrengeling op die positie zitten. In nederland zou tenminste de portefuille vis overgedragen moeten worden aan een staatssecretaris.

Dat Vietnam gedoe verbaast me helemaal niets.

Jammer dat ze niet eindigden met:
Voor een echt lekkere en schone vis kweek je hem zelf in een aquaponicssysteem :D

Post Reply