Wetgeving verkoop restaurants

Vanalles over aquaponics
Plaats reactie
Cletus303
Contacteer:

Wetgeving verkoop restaurants

Bericht door Cletus303 » 07 nov 2016, 21:43

Beste collega's,

Ik start binnekort een middelgrootschalige opstelling om aan bio restaurants te verkopen.
Kent iemand hier de weg om aan alle normen te voldoen?
Ik denk hierbij aan BIO certificering, voedselveiligheid, te respecteren paramters etc,..
Online kwam ik terecht in de algemene wetboeken over voedselveiligheid en dit leverde weinig nuttige informatie op...

levi
Contacteer:

Re: Wetgeving verkoop restaurants

Bericht door levi » 08 nov 2016, 11:00

Vasch
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vasch » 09 nov 2016, 00:40

Wat het bio label betreft zal ik je moeten teleurstellen als je met aquaponics werkt.
Er staat een clausule in de checklist die bepaalt dat groenten geen Bio-label kunnen krijgen als ze op water gekweekt worden.
Heel stom in't geval van aquaponics, want veel meer bio dan in een gesloten, gecontroleerd en rommel-vrij systeem, kan je moeilijk hebben :-)
Er zin wel al een aantal mensen die dit aan het aanvechten zijn (waaronder mezelf :mrgreen: ).

Verder heb je erkenningsnummers en vergunningen nodig als je aan restaurants gaat verkopen.
Je moet daarvoor aankloppen bij het FAVV (http://www.favv-afsca.be/professionelen/).
Er zal een scheiding gemaakt worden tussen de hydrocultuur en aquacultuur. Voor beide heb je een aantal controles per jaar, waarbij een heel aantal punten bekeken worden.
Dit uiteraard vooral naar hygiëne: ontsmetting handen en voeten aanwezig, ...
Vooral je eigen verwerkingsruimte moet aan strenge normen voldoen. Voor niet verwerkte groenten valt dat zeer goed mee, voor de slacht van vis is't al iets moeilijker.
Maar het FAVV heeft documenten die dat alles duidelijk maken.
Na een eerste audit, krijg je een erkenningsnummer.

Daarnaast zal je naar gelang het -door het FAVV bepaalde- risico, 1 of meerdere controles krijgen door een dierenarts die testen uitvoert op de vis.

En uiteraard komt er administratie bij: registers voor aankoop van voeders, aan- en verkoop van vis, aan- en verkoop van zaden & planten.

Uiteraard weet ik niet of je dit op wat grotere schaal gaat doen. Kleinschaligen kunnen wel soms door de mazen v/h net glippen via bvb de wet op jacht (waar visvangst onder valt)...

Je moet uiteraard ook handel mogen drijven. Maw een btw-nummer hebben en de daaraan gekoppelde NACE codes, hiervoor kan je terecht bij Zenito en/of Unizo.

Hopelijk heb je hier iets aan!
En nu ga ik rap mijn register aanvullen, gisteren controle gekregen :geek:
Valentijn

Cletus303
Contacteer:

Bericht door Cletus303 » 14 nov 2016, 12:45

Bedankt Vasch, levi!

Zeer informatief, bedankt!
Voor de groenten probeer ik momenteel een andere labels te onderzoeken. Duurzame of lokale kweek, of zoiets dergelijk,.. Voorstellen?
Het ASC label voor de visjes lijkt me wel vrij eenvoudig om te verkrijgen, enige ervaring mee iemand?
Succes met je register Vasch ;-)

Bert

Dries
Contacteer:

Bericht door Dries » 21 dec 2018, 17:20

Ben wel benieuwd of de topicstarter effectief producten heeft verkocht.
Dé grote droom van heel wat aquaponicers denk ik...

Plaats reactie